9 623 läst · 58 svar
10k läst
58 svar
Flera faser i samma rör, varför har kund fått detta om bakfoten?
Sida 1 av 4
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Var ute hos en kund i mellandagarna och tittade på ett ganska simpelt jobb.
Denna man vill ha belysning och infra värme på sin balkong, där det nu inte finns någon el överhuvudtaget i nuläget, men det är inga problem, då angränsande rum är vardagsrum med uttag på samma vägg som balkongen.
Han var trevlig, och jag berättade enkelt hur mitt arbete skulle gå till, att jag i befintliga rör drar i två extra faser och en jord, säkrar av då vardagsrummet och balkongen som en 3fas grupp och JFB och den där lilla gula skylten, (va står det nu då typ: "1fas belasningar på 3fas grupp". det lät inte rätt men ni fattar.)
Men i varje fall så går jag ut med två faser till balkongen där 120W belysning skall upp samt 980W infravärme. samt den andra fasen till en/flera uttag.
Idag nu på morgonen (söndag) så ringer kunden till mig och bara skriker och säger att han pratat med sin bekant och fått reda på att min "idé" anses som fuskjobb! Och han skulle fan se till att jag fick sparken från firman och blablabla.
(Jag är inte orolig dock men)
Nu undrar jag vad jag har missat, eller han har missat för jag förstår då ingenting.
Denna man vill ha belysning och infra värme på sin balkong, där det nu inte finns någon el överhuvudtaget i nuläget, men det är inga problem, då angränsande rum är vardagsrum med uttag på samma vägg som balkongen.
Han var trevlig, och jag berättade enkelt hur mitt arbete skulle gå till, att jag i befintliga rör drar i två extra faser och en jord, säkrar av då vardagsrummet och balkongen som en 3fas grupp och JFB och den där lilla gula skylten, (va står det nu då typ: "1fas belasningar på 3fas grupp". det lät inte rätt men ni fattar.)
Men i varje fall så går jag ut med två faser till balkongen där 120W belysning skall upp samt 980W infravärme. samt den andra fasen till en/flera uttag.
Idag nu på morgonen (söndag) så ringer kunden till mig och bara skriker och säger att han pratat med sin bekant och fått reda på att min "idé" anses som fuskjobb! Och han skulle fan se till att jag fick sparken från firman och blablabla.
(Jag är inte orolig dock men)
Nu undrar jag vad jag har missat, eller han har missat för jag förstår då ingenting.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 185 inlägg
Haha Vilket trevligt samtal att få, utan att vänta sig. 
Den bekante är väl nog bara lite halvtpåläst om trefas och regler runt trefasgrupper. Nog fattat det som att det är förbjudet med trefasgrupp med enfaslaster i stället för mindre lämpligt.
//Patrik
Den bekante är väl nog bara lite halvtpåläst om trefas och regler runt trefasgrupper. Nog fattat det som att det är förbjudet med trefasgrupp med enfaslaster i stället för mindre lämpligt.
//Patrik
Framförallt är det inte blandade enfaslaster med två eller trefaslaster, och då är det ju både OK och rätt vanligt.
Men viktigt är att det är en riktig trefasgrupp och inget annat konstigt, typ två faser från samma fas eller så.
Vid nybygge hade man _kanske_ inte gjort så. Det blir ju trots allt ännu mer överskådligt med tre separata enfasgrupper.
edit:
Sen tror jag denna tråd är lite på gränsen i detta konsumentforum, då det helt klart handlar om din egen yrkesutövning. Mig gör det inget, men enligt reglerna är det nog inte OK.
Men viktigt är att det är en riktig trefasgrupp och inget annat konstigt, typ två faser från samma fas eller så.
Vid nybygge hade man _kanske_ inte gjort så. Det blir ju trots allt ännu mer överskådligt med tre separata enfasgrupper.
edit:
Sen tror jag denna tråd är lite på gränsen i detta konsumentforum, då det helt klart handlar om din egen yrkesutövning. Mig gör det inget, men enligt reglerna är det nog inte OK.
Redigerat:
Du får väl lugnt och försiktigt fråga han vad han menar.
Han har väl antagligen hört att man inte bör 3-fasfördela grupper hos privatpersoner överhuvudtaget. Om det märks upp korrekt är det dock inget direkt fel.
Mest korrekt hade nog varit att dra en helt ny matning (utanpåliggande kabel) till balkongen. Fast det hade ju inte blivit lika snyggt!
Han har väl antagligen hört att man inte bör 3-fasfördela grupper hos privatpersoner överhuvudtaget. Om det märks upp korrekt är det dock inget direkt fel.
Mest korrekt hade nog varit att dra en helt ny matning (utanpåliggande kabel) till balkongen. Fast det hade ju inte blivit lika snyggt!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 975 inlägg
Men det är väl inte mer än att dra ur de två extra faserna och lägga allt på vardagsrummets säkring, det är trots allt inte mer än 1100 W och informera kunden om effektbegränsningen. Den kunden blir nog aldrig nöjd oavsett vilket av de 3 alternativen du gör.
Protte
Protte
Så fort jag började läsa om infra och belysning på balkongen så fick jag flashbacks om en annan tråd... Men som tidigare sagts så är det många som tycker sig veta en hel del om el och vilka regler som gäller.
Speciellt kanske om man läser mycket här då det ofta pekas med hela handen kring regler och rekommendationer. Ibland är det då inte lätt att veta vad som är just regler och vad som är rekommendationer...
Speciellt kanske om man läser mycket här då det ofta pekas med hela handen kring regler och rekommendationer. Ibland är det då inte lätt att veta vad som är just regler och vad som är rekommendationer...
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Den här kunden varkar det vara svårt att resonera med, jag tror inte att han nöjer sig med att dela balkongen och v-rummet på en 10A och 13 vill jag inte sätta i tack vare att sträckan är ganska lång (ca 50m från central till uttag för infravärme) och så är det ju även gammlat kablage. där jag inte kan garantera skick utan och dra om allt.
Sen så i planeringen ville han ha "ett uttag under bordet där också, jag blir så jävla kall om fötterna på senkvällen".
Så mer än 10A måste ut.
Men men, han skulle återkomma till min chef imorgon, får väl se om han lugnar sig och jobbet blir gjort, eller om det blir hus i helvete, oavsätt så var huvud frågan hur han kan ha fått allt om bakfoten? För det är väl inget nytt, lösningen, även om ej optimal har väl fått göras ja ivarjefall 20år tillbaka?
Han var ju trotsallt så in i helsike otrevlig som om det vekligen kändes att han var dundersäker på sin sak, tyvärr felaktigt men varjefall. Helt otroligt.
Sen så i planeringen ville han ha "ett uttag under bordet där också, jag blir så jävla kall om fötterna på senkvällen".
Så mer än 10A måste ut.
Men men, han skulle återkomma till min chef imorgon, får väl se om han lugnar sig och jobbet blir gjort, eller om det blir hus i helvete, oavsätt så var huvud frågan hur han kan ha fått allt om bakfoten? För det är väl inget nytt, lösningen, även om ej optimal har väl fått göras ja ivarjefall 20år tillbaka?
Han var ju trotsallt så in i helsike otrevlig som om det vekligen kändes att han var dundersäker på sin sak, tyvärr felaktigt men varjefall. Helt otroligt.
har du tur så slipper du åka dit...
Spika en kabel från centralen kanske inte är att tänka på? dra en kabel på fasaden? mark rör som kunden själv får gräva ner när det blir vår?
Spika en kabel från centralen kanske inte är att tänka på? dra en kabel på fasaden? mark rör som kunden själv får gräva ner när det blir vår?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 185 inlägg
Kunden kanske har suttit på ett forum liknande detta och berättat hur du gjort och förklarat fel eller missat någon detalj och någon då har skrivit att det i såfall är fuskgjort och att han skulle ringa och skälla ut dig efter noter. 
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Stockholm
· 180 inlägg
Objektet är en lägenhet utan möjlighet till fasadspikning/markrör, spika kabel GÅR givetvis, problemet är att det inte finns några karmar/foder vid dem borttagna dörrarna, det i sig själv utgör inget problem men han har nu tagit bort allt vid dörposterna, det är alltså flytande tak igenom hela lägenheten och planlösningen utgör att hur jag än gör så måste jag klammra förbi en dörrpost. och därmed så dödar jag hela känslan i lägenheten av nyrenoverat om jag ska klammra en kabel "mitt i taket". tyvärr.el_richard skrev:
så enda vettiga alternativet är att gå i befintliga rör, det förklarade jag för vederbörande, men han verkar vilja bila upp väggarna, och det får han självklart göra, det är bara ringa när han är klar, och inte är hemma... då kan jag komma förbi och fixa resten.
Nämnde jag att jag ***** privatkunder. jag vet att det inte är proffsigt att uttrycka sig så men tyvärr så drar sådan här människor hela privatkundskretsen i botten.
Usch, jag vill tillbaka till serverhallarna på telia.
Moderator
· Stockholm
· 54 413 inlägg
Han har som sagt troligen en halvkunnig bekant som tutat i honom att så får man inte göra. Vederbörande kanske inte kan sin 3 fas heller och hör till dem som tror att nollan blir överbelastad.
Mikael_L skrev:Framförallt är det inte blandade enfaslaster med två eller trefaslaster, och då är det ju både OK och rätt vanligt.
edit:
Vad menar du med typ 2 faser från samma fas eller så -Varför skulle inte det vara tillåtet? eller menar du att de 2 faserna kommer från 2 separata grupper och samma fas? vilket jag förstår inte är tillåtet
Kapar tråden lite, så den blir konsumentanpassadRrrrr skrev:
Jag kommer att hamna i samma bekymmer till sommaren. Jag har bara dragit ut ett 16 mm. VP-rör till altanen.
Hur ska det märkas?
Räcker det med tejp: L1, L2, L3 i kopplingsdosan?
Måste det sitta en trepolig säkring?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 394 inlägg
Det "märks" genom olika färger på fasledarna.
Trepolig säkring behövs bara om du har 400V-förbrukare och blandar dessa med 230V-förbrukare på samma gruppledning (och samma faser - om en fas används till 230V-apparater och dom andra två till en 400V-apparat behövs ingen trepolig säkring även, om det rekommenderas för man vet inte hur det blir i framtiden).
Trepolig säkring behövs bara om du har 400V-förbrukare och blandar dessa med 230V-förbrukare på samma gruppledning (och samma faser - om en fas används till 230V-apparater och dom andra två till en 400V-apparat behövs ingen trepolig säkring även, om det rekommenderas för man vet inte hur det blir i framtiden).