Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Flera bänkskivor, olika storlek, samma bit formplywood?

1. N
    Medlem · Örebro · 5 inlägg

Nubie

Medlem
    Hejsan!

Jag kommer inom kort att ge mig på att gjuta bänkskiva (/-or) till köket och andra ställen. Vill inte hålla på och brottas med dåliga material, så ska förstås bygga form av formplyfa. Till att börja med handlar det om en enkel konstruktion, en köksö storlek 100*120 cm utan urtag eller något. Så småningom tänker jag (om allt går vägen) också gjuta en skiva storlek ca 60*180 cm med urtag, och en liten skiva storlek 60*45 cm. Allt som allt tre separata skivor i olika storlekar.

Min undran handlar om att återanvända plyfan. Att återanvända hela formen sägs ju vara helt OK. Men om jag, i teorin, skulle skaffa mig en rejäl bit plyfa som skulle räcka till alla tre delarna vid olika tillfällen, säg sådär 100*180 cm stor, tror ni det skulle vara möjligt att först skruva fast kanter för den första skivan, sedan när den första skivan är gjuten ta bort kanterna, spackla igen (och lacka över?) skruvhålen, och skruva fast nya kanter för nästa skiva? Eller är skivan "förbrukad" på de delar där det tidigare suttit skruv?

Min andra fundering: Går det att använda vanlig träregel som kanter för bänkskivan, eller bränner betongen fast alltför hårt i det? Bäst att bygga också kanter i formplyfa?

Tacksam för alla synpunkter! (y)

2. sir_daniel
    Självbyggare · Stockholm · 2 582 inlägg

sir_daniel

Självbyggare
    Använder du hyvlade sidan borde det gå bra, annars tejpa med typ silvertejp så kommer det släppa :)
    Ett annat ganska snyggt tips är att lägga en kvartslist/trekantlist i övergången så man får en fasad skiva (om man nu vill ha det)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.