Hej!

Vi försöker skapa oss en plan men är lite fast i hur huset ser ut idag. Tänkte därför öppna upp för lite brainstorming här. Kort om oss:

Familj på 4 som under 2025 kommer bli en familj på 5 (barnen är i åldrarna 5 och 6 för tillfället). Utbyggnad skulle kunna bli aktuellt, det skulle handla mer om att övertyga banken än att övertyga bygglovsavdelningen som jag ser det. Såhär såg huset ut när det byggdes.

Arkitekturritning av hus från flera vinklar med planlösningar för bottenvåning och andra våningen, samt sektioner och situationsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På 80 talet sattes nuvarande planlösning:

Ritning av husplanlösning från 1983 med bottenvåning och övervåning, visar vardagsrum, kök, trapphus och sovrum, samt anteckningar om tidigare förändringar.
Som ni ser finns det därför 3 sovrum uppe och inget nere. Köket har flyttat på sig och entrén likaså (lite tråkigt att verandan därför strök med, men likväl rimligt att ha entré på framsidan av huset).

Förra ägarna har sedan byggt ett stort välisolerat uterum i söder på 4x5 meter (enl bygglovet). Själva stommen är välisolerad, skjutpartierna däremot är inte det. Hittade endast nedan bild på detta:

En glasspinne hålls i förgrunden, med utsikt över ett hus med rött tak och veranda i bakgrunden. En solig dag med solstolar ute.
Skapa konto

Det skulle väl i teorin gå att bygga om uterummet till ett vardagsrum med lite vanliga fönster. Hursomhelst. Har ni några ideer? Jag har spånat fram nedan men flödet känns inte helt 100%.

Planritning av hus med vardagsrum, kök/matrum, föräldrasovrum, hall och toalett. Uterum visas som potentiellt vardagsrum. Mått anges i meter.
Skapa konto

Enligt ritningen, så skulle jag göra om halva vardagsrummet till "masterbedroom". Men jag skulle använt den högra delen. Sen fick halva vardagsrummet vara kvar, men en ny halva togs av halva uterummet. Då har ni halva uterummet kvar.

A AG A skrev:
Enligt ritningen, så skulle jag göra om halva vardagsrummet till "masterbedroom". Men jag skulle använt den högra delen. Sen fick halva vardagsrummet vara kvar, men en ny halva togs av halva uterummet. Då har ni halva uterummet kvar.
Köket kvar där det är idag? Skulle absolut kunna vara något.

ullet
Det skulle också gå att göra en takkupa i mitten av norra sidan. Då kan du dela det stora sovrummet i två.
Vi har gjort en liknande planlösning på vår övervåning efter att tredje barnet kom:
Planritning för övervåning med fyra rum, två fönster och badrum.
Skapa konto

A ArWo skrev:
Köket kvar där det är idag? Skulle absolut kunna vara något.
Ja, det var min tanke att köket skulle var kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.