Fler som har råkat ut för Harald Nyborg bluff?

23k läst  94 svar

1. BjörnBoll
    Medlem Nivå 1
    Hej

Skulle köpa trycklufts kompressor och fastnade för en på Harald Nyborg. Då butiken ligger 5 mil hemifrån så kollade jag lagersaldo vilket visade "Fåtal kvar". Åker till butiken och konstaterar att dom har inga i lager.

Jag påtalar detta och skriver även ett mail till kundtjänst som svarar att vid fåtal kvar ska man alltid kontrollera med butiken.
    För mej så betyder fåtal kvar åtminstånde att där bör vara 2 - 3 i lager. Har även varit inne på hemsidan efteråt och lagersaldot har inte ändrats trots att jag har påtalat det.

För mej så är detta en tydlig marknadsföringsbluff där syftet är att locka kunder till butiken så att dom köper andra saker om det som önskas inte finns.
    Om det hade varit en säsongsartikel eller kampanj pris så som en gräsklippare under våren så kan jag förstå att varan kan ta slut. Men en vara som dom säljer 1 -2 i månaden av så borde dom kunna ha full kåll på sitt lagerstatus

2. K
    Medlem · Nivå 10
    De flesta butiker vill att man ringer och kollar att det finns någon kvar vid "fåtal kvar" eftersom det uppdateras automatiskt efter hur många som köps in och säljs. De kan ha försvunnit från butiken på många olika sätt som systemet inte noterat.

Ringer du kan de kanske dessutom lägga undan varan till dig.

3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 12
    Vid fåtal kvar får man ringa och boka en undanläggning. Gäller alla butiker

4. ceson
    Medlem · Nivå 12
    Men du får skynda dig eftersom dom är på väg att lägga ner verksamheten;)

5. E
    Medlem · Nivå 14
    Vad jag vet så lägger inte Jula undan varor i butiken. Allt sådant kostar extra arbete/personal.

6. Demmpa
    Husägare · Nivå 18
    Som sagt, lagerstatus är ”inköp - sålda”, om det blir reklamation så är det inte säkert att det registreras rätt utan butiken bara tar en ny från lagret utan att den registreras.
    När sedan butiken gör inventering så korrigeras lagerstatus.

• Laddar…
  7. H
    Medlem · Nivå 10
    Händer väldigt ofta, speciellt billigare butiker och vissa butiker är omöjliga att nå. På Jula går det ju många gånger att köpa på nätet och hämta på plats. Om jag ska långt ringer jag alltid innan vid fåtal, men det är vid de kortare turerna jag får lämna bytiken besviken, då ofta lågprisbolagen .

8. E
    Medlem · Nivå 14
    Har svårt att tro att butikerna använder "felaktig" lagerstatus för att locka folk till butikerna. Att åka x antal mil för att köpa en icke existerande pryl skapar inga nöjda kunder.

9. P
    Medlem · Nivå 22
    Jula lägger undan om man bokar och betalar i förskott, det har jag iaf gjort, senast i Augusti.
    Men, om man bara vill att Jula lägger undan en vara så kan det resultera i att de får den kvar om "kunden" inte hämtar varan.

Mvh P-A

10. E
    Medlem · Nivå 14
    Ja det är väl en ny tjänst dom börjat med. Vad jag kan se på deras webb så levereras produkten från centrallager till önskat varuhus. Produkten tas då ej från varuhusets innevarande lager.

• Laddar…
  11. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Inte på IKEA heller, jag fick åka runt på fyra varuhus för att få bokhyllan komplett

• Laddar…
  12. hsd
    Medlem · Nivå 10
    Kul med ica.se, tidigare icahemma
    Inga hemleveranser- hämta i butik gäller
    Tex. Mobil moto e4 för 899:-
    Tillkommer 2% för kasse 17:98
    Samt leveransavgift 85:-

Visst ,ica tar tre spänn per kasse, och det behövs sex kassar till en mobil.....

Leveransavgift vadådårå jag måste ju hämta på butiken själv

13. BjörnBoll
    Medlem Nivå 1
    Problemet är att dom har inte uppdaterat status efter att jag påtalade problemet och det har gått över en vecka.
    Som sagt jag kan acceptera det om det är en vara som dom säljer flera i veckan av eller om det är en kampanj. Men en vara som inte köps av var och varannan som kostar 2500kr. Då är det ett totalt system fel.

Var på Bauhaus i ett ärende och hade även en vara som det enbart fanns en av i varuhuset. Och mycket riktigt där låg den på hyllan.

14. E
    Medlem · Nivå 14
    Slimmad organisation, prispress, ointresserade medarbetare och kanske planer på nedläggning är faktorer som kan påverka hur businessen sköts.

15. Demmpa
    Husägare · Nivå 18
    En sådan korrigering görs oftast bara vid inventering, det kan hända att någon vara har hamnat på helt fel plats och som hittas senare.
    Om det skulle korrigeras ”stup i kvarten” så finns det risk att svinnet ”försvinner” från händelseloggarna.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: