Byggahus.se

Fler som har haft problem med Panasonic luftvärmepump.

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vi har haft såna problem med våran panasonicpump... Efter ca 2 års tjat att den INTE funkar som den ska och att det är kallt inne och de har varit här 3 ggr och förökt att fixa den ,em det har tydligen varit vi som har trykt på dosan och ställt om den så att den inte funkar... SKIT SNACK! Det finns ju inga såna knappar att trycka. Står den på heat och auto på fläkten så förstår inte jag vad som kan vara fel. Men efter 22 års tjat och stridigheter så erkänner de att den har väl inte fungerat riktigt som den ska. Nu har vi en sanyo som funkar helt perfekt.

2. M
    Medlem Nivå 3
    Våran panasonic luftvärmepump låter väldigt högt. Troligen är det fläktmotorn eller något lager som håller på att ge upp, tydligen inte helt ovanligt problem. Men detta skulle fixas på garantin, så jag hoppas att jag inte behöver tjata så.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Vår Panasonic fungerar utmärkt. Men bara en parentes (som så klart inte har med era problem att göra) vår installatör sa att man aldrig skulle ha den på "auto". För då kan det hända att den slår över på "cool" om det blir varmare än inställd temperatur i rummet. Det blir då mycket dyrare och sämre effekt.

4. Darkling
    Medlem Nivå 1
    Fläktmotorn i Panasonics innerdelar har en tendens att rasa. Det är ett återkommande fel hos Panasonic, och jag skulle tro att det beror på dålig kvalité på motorn.

5. M
    Medlem Nivå 9
    Jag har haft min i 2 år och den funkar skitbra, jag är kanonnöjd...

6. Snailman
    Medlem · Nivå 16
    min funkar oxå bra,

angående fläktmotorn, så har jag sett trådar om att lagret kan paja, det verkar man kunna byta själv, kostar nån hundralapp...(nåt elektriskt/magnetisk problem

sedan var det nån som skrev att de numera har keramiska lager... (tror inte keramiska leder ström/är magnetiska) så antar detta fixat problemet?

Så detta med att fläktmororn pajar, har nog bara betydelse om man tänker köpa en begagnad pump som har några år på nacken...:rolleyes:

7. M
    Medlem Nivå 3
    Precis vad jag har hört angående lager och fläktmotor. Men eftersom det nu är garantiärende, så tänkte jag undvika göra saker i "onödan". Han (reparatören) sa att garantin var 5 år, är verkligen normalt med så lång garanti? Eller är den förlängd pga dessa återkommande problem? Det var husets tidigare ägare som installerade pumpen så jag har dessvärre inga handlingar.

Iövrigt är jag nöjd, med värmemängden och pengarbesparingen :) Dessutom ett utmärkt komplement till braskamienen (förutsatt att man kör den i "heat" läget). Dvs den reagerar fort och går ned i effekt, samt cirkulerar luften.

8. Darkling
    Medlem Nivå 1
    Att byta hela fläktmotorn tar inte mer än kanske två timmar. Märk dock att det bara är själva motorn som siter längst ut till höger på innerdelen, inte hela fläktvingen! Och att byta lager i motorn går, av vad jag har sett, inte att göra hemma, då motorn är förseglad/ett stycke. Keramiska glidlager har man för att de håller satans mycket bättre än normala, inte för att motverka elektromekaniska störningar.

5 års maskingaranti är vanligt.

9. Snailman
    Medlem · Nivå 16
  10. C
    Medlem Nivå 14

Vad exakt har inte fungerat?
    jag vill bilda mig en uppfattning om det är fel på produkten eller fel instalerat. Eller möjligtvis ett handhavande fel.

11. M
    Medlem Nivå 1
    Va kul att det bara har varit enkla fel för er! Våran har blåst ljummen luft i ca 20 sek. sen har det lagat av i ca 3 min blåsigt i 20 sek etc, etc, etc. Så har vi inte haft våran kamin så har vi haft riktigt kallt inne. Det är ju tur att alla inte är måndags exemplar!!!

GOD JUL!

12. Alpha
    Medlem Nivå 8
    Om eran pump (Myraa) är köpt och installerad via återförsäljare med kylbehörighet så ska ni ha fått problemet åtgjärdat redan ifrån början, om felet inte kan rättas till på plats som ex.vis kortbyte, tätning av läckage så byter man ut utedelen bara mot en ny, inga ursäkter där ifrån åf. utan bara att rätta till.

Finns ju många som köper(privat) importerade värmepumpar med samt låter en kyltekniker installera bara, då har ju kylföretaget bara garanti gent emot kund på utfört arbete inte på enheterna i sig.I det fallet kan det vara knepigare att få garantier att gälla.

Phillinea - Stämmer bra att man bör undvika att köra lvp i AUTO-läget i mode läget iaf om man vill spara in pengar, däremot så rekomenderar man att köra fläkten i auto läget. :)

Mitt råd i övrigt är att köpa en värmepump hos en återförsäljare samt med en behörig installation, dyrare men billigare i längden skulle jag våga påstå.

13. M
    Medlem Nivå 1
    Hej sågnu har jaghar skrivit 22 års tjat det är dock fel det är ju 2 år som vi har tjatat! Jo våran pump har gått i ca 10-20 sek sen har den gurglat puffat och låtit konstig i ca 3 min sen har den gått i 10-20 sek och samma visa igen. Den har även inte orkat hållit värmen i huset då det har varit 15 grader ute och vi har ett hus på ca 110 kvm. och det är väl normalt isolerat inga konstigheter! och så har värme kabeln gått sönder 2 ggr så ute delen har frusit ihop och så har den släpt ut all gas ca 2 ggr!
    Allt som har kunnat krångla har krånglat och där i mellan har de som installerat den har åkt här några gånger men det är ju vi som har tryckt på dosan men det finns ju inga såna knappar att trycka på utan dosan var ju hur simpel så helst! varmt kallt fläkt high or low vad har ju kunnat tyrycka på ingenting!

14. B
    Medlem Nivå 5
    Känns skönt att man inte är ensam om problem Med dessa Panasonic luftvämepump.
    Har en som är inte är 2 år ens och återförsäljaren gick i konkurs.
    Jag har haft hur många fel som helst ,tur nog har jag en kompis som är kylmontör men han har börjat tröttna nu
    Sista felet är H16 larm som tydligen är ett garantiåtagande från importören men efter 6 timmars telefontid med alla möjliga personer på Panasonic ,Citcop, mfl så är det klart att någon garanti på 5 år ej kan garanteras om återförsäljaren har gått i konkurs (är det någon som har fått hjälp med ett liknande fall hör av er i så fall)

Har beslutat mig för att KASTA UT SKITEN för jag blir bara förbannad när jag ser F**NSKAPET.
    Det blir ett borrhål och en Thermia pump tror jag....

15. E
    Medlem Nivå 8