5 362 läst · 2 svar
5k läst
2 svar
fler frågor om fasadbyte (från trä till puts)
Vi har en himla ful träfasad på vår nyköpta hus (rundad tunn panel, typ sommarstugepanel målad med plastfärg som släpper hejvilt :
). Min man är helt inne på att sätta puts på och det kanske kanske är ok :-/ (jag börjar luta mer åt en ny träfasad målad med rätt färg). Hursomhelst, min fråga är: hur funkar det med rörelser om man sätter puts på trä? Jag menar, både det snygga och praktiska försvinner ju om putsfasaden börjar spricka och ha sig när huset rör sig. Är det en dålig idé att sätta puts på?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Nej det är ingen dålig ide, men du måste putsa på isolering. Kolla på forumet, det finns mycket att läsa...
Jag tror man sätter dit isoleringsskivor av cellplast, EPS, och utanpå det sätter man armeringsnät som man putsar. Är själv lite nyfiken på det. Tror det kan bli bra.
Fönstren kanske man måste flytta ut för att det ska se bra ut, men det problemet får man ju vid all utvändig isolering.
Kanske kan man låta fönstren vara om man inte tar så tjocka EPS-skivor. Vad är de tunnaste 50mm eller 70mm?
Om det är ett gammalt hus med dålig isolering kanske man ska ta 100mm istället och byta ut fönstren mot isolerglas. Då får man ett kanonbra hus.
Fönstren kanske man måste flytta ut för att det ska se bra ut, men det problemet får man ju vid all utvändig isolering.
Kanske kan man låta fönstren vara om man inte tar så tjocka EPS-skivor. Vad är de tunnaste 50mm eller 70mm?
Om det är ett gammalt hus med dålig isolering kanske man ska ta 100mm istället och byta ut fönstren mot isolerglas. Då får man ett kanonbra hus.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Snedlagd trall + Massa fler frågor om Altanbygge
Altan & Uteplats -
Lite fler frågor ang Robomow 630 efter hand
Robotgräsklippare -
Bygger nytt, flera frågor om innerväggar, våtrum mm.
Byggmaterial & Byggteknik -
Flera spiro ut genom ett underbeslag? Tätt? + lite underbeslagsfrågor.
Ventilation -
Flertalet frågor om bastubygge.
Bastu