Ska renovera köket i vårt Falhus byggt 1992. Verkligen dags. Vi vill ha fler eluttag: en trevägs hörnbox, ett takuttag och 1 ytterligare dubbelt uttag. Nu vill elektrikern debitera en massa extra för utbyggnad av elcentralen för att han inte *får* koppla de tillkommande uttagen till befintliga grupper i elcentralen. Den har f n 28 grupper (ingen ledig plats för fler säkringar).

Alla uttagen - för LED-belysning, elvisp, kaffemaskin...- kommer självfallet inte att användas samtidigt. Den totala belastningen kommer snarare att bli *lägre* än tidigare tack vare LED-belysning i st för äldre teknik.

Har elektrikern rätt? Är det odiskutabla bestämmelser för hur många uttag det får vara per grupp?

Man får "skarva på" befintliga grupper hur mycket man vill, men man brukar säga ca 10 uttag (dubbel eller enkel) eller ca 10 armaturer och ha det som RIKTLINJE och ej krav.
Det som kan hända om man har för många uttag på en grupp är att säkringen inte håller och det kan vara obekvämt men ej emot föreskrifterna.
Är centralen full och man önskar flera säkringar kan man sätta dit dvärgbrytare som endast är ½ modul/grupp
Det finns även dvärgbrytare som är avsedda att koppla två utgående ledningar på samma grupp. Så din elektriker är endera inte påläst eller så kanske det inte är en elektriker. Det kan du lätt kolla hos elsäkerhetsverket här https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget

• Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
I ett kök används en del apparater med hög effekt, kaffebryggare, tekokare, mikro med mera. Av egen erfarenhet vet jag att säkringen går om flera sådana ligger på samma säkring. Det var ett problem i vårt kök, efter ombyggnad löste en skicklig elektriker detta

Även om det inte är direkt fel/oalgligt att koppla på fler på bef. säkringar så kan det vara dumt.

Hur ser det ut idag?

I många fall har man ex. en säkring so driver både diskmaskin, mikrovågsugn, och med lite otur kaffebryggare o brödrost.

I ett kök vill man dela upp de tunga lasterna. Enl. standard, som alltså är mer av stark rekommendation. Så skall diskmaskin ha en egen 10A säkring, mikrovågugn en egen 10A säkring. Och givetvis egna säkringar för 3 fas drift av spis (eller ugn/häll). Sedan så finns det lite olika skolor om egen säkring till kyl/frys. De drar inte mycket ström, men man har viljat undvika att de skall stanna om säkringen löser för att något annat överbelastar. Mot det sägs att man vill ha kyl o frys på samma som ex. belysning, så man lätt upptäcker att säkringen har löst ut. Och så som sagt en egen säkring eller helst två för allmänuttag i köket. Så man kan ha kaffebryggare o vattenkokarepå olika säkringar.

Men detta är alltså mest en rekommendation. Vet att en del elektriker ogärna frångår rekommendationen, de vill undvika att deras kund senare klagar på att säkringarna löser ut.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren.De går i linje med vad jag som amatör känner på mig är korrekt. Vi har som sagt 8 grupper för köket nu, varav diskmaskin, kyl och frys går på varsin grupp. Nu får vi häll och separat ugn i st f kombinerad spis/ugn, och det blir inte trefas på dom. Så några uttag extra kan ju inte göra nån större skillnad. Totala belastningen blir lägre än tidigare. Ja, frånsett att nu får vi diskmaskin (...) - men den har ju egen grupp.

tommib
Kyl och frys kan ju utan vidare dela grupp så där får ni loss en säkring. Diskmaskinen kan också dela grupp med ett allmänuttag, man får komma ihåg att inte ta ut stora effekter där samtidigt som man kör diskmaskinen. Häll/ugn kommer motsvara spisen så där vinner du inget.

H
Har aldrig varit med om att en säkring gått trots att jag bara har tre grupper i köket, trefasgrupp till spis, en grupp till micro, en grupp till kyl/frys belysning, allmänuttag och diskmaskin.
Körs verkligen kaffemaskin, elvisp, micro och diskmaskin ofta samtidigt hos er?

C cosmic skrev:
Vi har som sagt 8 grupper för köket nu
8 grupper är fler än de allra flesta har till sina kök. Jag förstår inte hur elektrikern kan tycka att det inte räcker?

• Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
C cosmic skrev:
häll och separat ugn i st f kombinerad spis/ugn, och det blir inte trefas på dom.
Jag hoppas att du inte menar att hällen skall gå på enfas?

Normalt kör man hällen på två faser(16A) och ugnen på enfas 16A.

Osäker på om du med 8 "grupper" räknar in 3 fasen till spisen som 3? Men oavsett så räcker 8 säkringar. Elektrikerns påstående låter så märkligt att du kanske borde överväga att byta elektriker.

Hällen går på tvåfas.

C cosmic skrev:
Hällen går på tvåfas.
Två fas och nolla skulle jag gissa ;)

Sällvvklaat:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.