Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fler eluttag i lägenhet?

1. A
    Medlem · 14 inlägg

Asli

Medlem
    Hej! Vill börja med att säga att min kunskap kring elinstallation är i princip obefintlig och därav min fråga..

Vi har köpt en bostadsrätt byggd 1942 och därför finns mycket få eluttag i lägenheten

Vi skulle vilja installera fler (via elektriker) men vet inte hur mycket jobb det är eller hur mkt åverkan som behöver göras?

Finns det en standard för hur många uttag som "bör" finnas i ett rum?

Det är både betongvägg och gipsväggar som berörs.

Hade föredragit om de inte var utanpåliggande.

Lägenheten är helt nymålad och vi vill inte få det sabbat

Inga badrum berörs

Hjälp en amatör... just nu vet jag ju inte ens vad jag ska beställa....:oops:

Förslag på duktiga elektriker i Malmö ?

• Laddar…
  2. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 6 031 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Har du en planritning över lägenheten?
    Har du möjlighet kan du markera var det sitter eluttag idag, och var centralen sitter...

3. A
    Medlem · 14 inlägg

Asli

Medlem
    Hej!

centralen finns i garderoben bredvid badrummet.

Bef eluttag.

I hall 0.
    Kök.
    1 bredvid fönstret (på sidan in mot sovrummet).
    1 ovanför bänkskivan bredvid skåp markerat s
    1 ovanför diskhon (ljusramp)
    Sovrum som ligger vägg i vägg med kök:
    1 uttag på var sida dvs 2 st, på vägg som vetter mot grannen, ca 30 cm från hörnet på var sida
    1 uttag på väggen mot köket, närmast fönstret. Ca 30 cm från hörnet.

Vardagsrum.
    1 uttag på var sida dvs 2 st totalt som sitter på mitten av långsidan .

Sovrum granne med vardagsrum:
    Två uttag på vägg som vetter mot vardagsrum. 30 cm från varje hörn

Tack för att du vill hjälpa

4. Müssli
    Medlem · Västra Götalands län · 2 172 inlägg

Müssli

Medlem
    Det här låter som en omöjlig ekvation. Räkna med synlig kabel eller kanal om du inte vill spackla och måla om efter elektrikern varit framme.

5. H
    Medlem · Västerbotten · 3 285 inlägg

Husqvarna220Ac

Medlem
    Ja som du förstår finns inte trådlös el, varför inte tänkt på detta innan det målades? Eller kanske redan var gjort.

Antigen blir det utanpåliggande, går att göra ganska snyggt med kabelkanaler ovanför golvlist.

6. A
    Medlem · 14 inlägg

Asli

Medlem
    Ja, jag antog det. Vi borde såklart haft elektrikern här först... finns det nåt trick för att göra utanpåliggande lite snyggare?

7. P
    Medlem · Gävleborg · 944 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Är det verkligen så fult med utanpåliggande? Förutsatt att det görs av någon som vet vad den sysslar med såklart.

• Laddar…
  8. G
    Medlem · 1 894 inlägg
    Du kan ju få utanpåliggande i gammal stil dragen. Med ny kulo ledning och nya porslinsdosor. Det blir lite dyrare än de vanligare dosorna etc, men det kanske passar stilen i lägenheten.

• Laddar…
  9. A
    Medlem · 14 inlägg

Asli

Medlem
    Vi tänkte oss schneider renova - vita

• Laddar…
  10. G
    Medlem · 1 894 inlägg
    Jag tänkte på kabeldragning och kopplingsdosor.
    Schneider har ju en box så att du får utanpåliggande montage, tyvärr tycker iaf jag att de blir väldigt bulkiga/skrymmande jämfört med klassiska utanpåliggande. Men du kan ha vilka utanpåliggande uttag du vill.

11. A
    Medlem · 14 inlägg

Asli

Medlem
    Aha. Detta var nog över min insiktsnivå. Hur menar du? Om du har nån länk eller så där jag kan läsa mig till vad du menar? Min kunskap kring ämnet är låg men vill läsa på innan jag kontaktar elektriker så jag har nåt hum om alternativ och hur jag vill ha det...

12. A
    Medlem · 503 inlägg

A.G

Medlem
  13. L
    Husägare · Skåne · 3 985 inlägg
    Det vanligaste felet vi renovering!
    Börja alltid med elektrikern, planera elen i förväg.

Nu till ditt problem, förr fanns det golvlist dörrfoder som bestod av två delar en del som skruvades fast som innehöll kanaler för kabel med tillhörande uttag och brytare, när all var klart knäpptes ett lock som såg ut som en golvlist i trä samt dörrfoder i trä. Detta var ett byggsätt man använde på 70-talet i radhus då man inte drog el i väggarna som man gör i dag.
    Annars verkar en del väggar vara i lätt betong då kan man enkelt borra i botten på en dosa och sätta en rotdosa på andra sidan och man monterar ett VP rör mellan dosorna som limmas fast.

14. A
    Medlem · 14 inlägg

Asli

Medlem
    Helt klart, vi har fattat nu att elen skulle gjorts innan... Ett rum är dock endast bredspacklatt så där kan vi göra rätt "från början"

15. G
    Medlem · 1 894 inlägg
    Alltså. Ni behöver ha utanpåliggande el om ni inte vill göra om dekar av rummet då finns det snygga gammaldags alternativ, tex dosor i porslin och modern kulokabel som fästs snyggt med metalfästen. Sedan kan ni ha vilka utanpåliggande uttag och brytare ni vill.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.