Byggahus.se
A
Lutte skrev:
nejnejnej, renoverar för att ha få det renoverat kanske uttryckte mig lite klumpigt som gav utrymme för fritolkning.
men att få kanske i framtiden en så pass skaplig värdeökning så man kan låna upp till ett nytt kök eller värmesystem hade ju inte skadat.

att jag har mer lån än huset värde har jag ju inte heller.
Ok, det gör jag också, renoverar för att få det renoverat alltså.

Vi har tyvärr lite för mycket lån just nu p.g.a ett par anledningar men gör det enda som hjälper amorterar rätt rejält, knappt 10 000 i månaden i amortering gör rätt bra skillnad / år...

Har diskuterat med vår bank och vid behov kan vi stoppa all amortering under minst 6 månader och det känns som en viss trygghet..

Men herregud vad oroar ni er för?

Vi har byggt hus för 1 1/2 år sedan. Gjorde det mesta själv. Har 3,7 milj i lån. Det blir ca 14000:- i ränta o amortering/ mån. Har normala arbetarlöner. De är inga problem. Sparar rätt många tusen i månaden.
Huset är ju värderat rätt mkt över belåningen så vi är inte oroliga.

A
John Pohlman skrev:

Vi har byggt hus för 1 1/2 år sedan. Gjorde det mesta själv. Har 3,7 milj i lån. Det blir ca 14000:- i ränta o amortering/ mån. Har normala arbetarlöner. De är inga problem. Sparar rätt många tusen i månaden.
Eftersom du inte oroar dig ska inte någon annan göra det heller alltså ;)

John Pohlman skrev:

Det var ju inte så farligt. Hur lång återbetalningstid har ni på det lånet. 50 år eller? Och jag antar att erat hus i stort sett är underhållsfritt under den tiden.
Lånet är ju på 3,7 men hur mycket blir totalkostnaden för lånet under er återbetalningstid? 6-7 mille eller?

raveper skrev:
Det var ju inte så farligt. Hur lång återbetalningstid har ni på det lånet. 50 år eller? Och jag antar att erat hus i stort sett är underhållsfritt under den tiden.
Lånet är ju på 3,7 men hur mycket blir totalkostnaden för lånet under er återbetalningstid? 6-7 mille eller?
Har inte funderat så mkt på det, lånet är ju amorteringsfritt så vi kan la ha kvar lånet i graven antar jag?

John Pohlman skrev:
Har inte funderat så mkt på det, lånet är ju amorteringsfritt så vi kan la ha kvar lånet i graven antar jag?
Visst känns det skönt att inte ha något att lämna efter sig till arvingarna ;)

• Gilla
Briljanten och 1 till
  • Laddar…
Har själv höga lån och amorterar ingenting.
Höga som jag ser det, en spottstyver för andra ;)
1,2 miljoner är mycket i min värld.
Vi hade valet att antingen göra så här eller bo kvar i lägenhet resten av livet.
Samt då betala hyra som man garanterat aldrig får tillbaka.
Är det något man kan va säker på så är det att hyrorna för lägenheter aldrig går ner, åtminstone inte i "normala" bostadsområden.
Några år till så bor vi billigare här inräknat allt än om vi bott kvar i lägenhet.
Har det hellre såhär och antar att jag inte kan va helt ensam om att resonera så?
Någonstans ska man ju bo och i regel så får man betala för det på något vis.

KnockOnWood skrev:
Visst känns det skönt att inte ha något att lämna efter sig till arvingarna ;)
Om man köper huset för 2 miljoner vid 35 års ålder och lämnar det vidare till arvingarna när man trillar av pinn vid 85 års ålder så har bara inflationsutvecklingen på 2% ökat värdet till 5,4 miljoner. Så arvingarna för ändå 3,4 miljoner även om man aldrig amorterat en krona.

• Gilla
ef98dpa
  • Laddar…
Den dag det finns en koppling mellan bostadsvärde och inflation hoppas jag slippa uppleva.

Den uppgång vi sett fram tills nu är mycket större än inflationen. Om värdeökningen över tid ska ligga på inflationstakt, måste alltså priserna ner.(eller ligga stilla länge)
Och vad det i så fall innebär kan man ju fundera över.

Det kan vara några ändrade faktorer som ligger bakom den sanslösa prisstegringen de senaste 10-15 åren.
- Permanent (?) låg ränta.
- Borttagen fastighetsskatt för dyrare hus.
- Lättare att låna.

Det KAN vara så att detta givit upphov till en engångseffekt på priserna. Och som jag förstått det så har prisökningen legat på inflationstakt sen 2007.

sunqan skrev:
Den dag det finns en koppling mellan bostadsvärde och inflation hoppas jag slippa uppleva.

Den uppgång vi sett fram tills nu är mycket större än inflationen. Om värdeökningen över tid ska ligga på inflationstakt, måste alltså priserna ner.(eller ligga stilla länge)
Och vad det i så fall innebär kan man ju fundera över.
I regel, över tid, så är värdeökningen på bostäder väldigt låg. Alltså, VÄLDIGT låg. Men det går i cykler, just nu är vi nog nära toppen innan det barkar av nedåt.

Det e svårt att bygga billig idag (om man inte göra allt själv). När vi byggdes för två sedan kostade det 4,2mille, vi lånade 2,8 mille, och personligen så tror inte jag att vi kommer att få tillbaka vår investering inom en snar framtid. Jag sover inte gott om nätterna kan jag säga. Vi planerar nu att minska belåningsgrad till 50% av byggvärde, först då kan man sova gott på nätterna.

Mina lån idag blir inte lösta om jag måste sälja huset imorgon... Ja det är en risk, men jag sover gott om nätterna, det finns så mycket att oroa sig för i världen att jag inte tänker lägga energi på att oroa mig för lånen... I värsta fall går det åt skogen, jag blir av med huset och sitter med ett lån kvar, det hade inte varit kul men samtidigt som sagt inget jag väljer att lägga energi på att oroa mig över... Det var ett val vi gjorde när vi byggde hus, har sagt till frugan att hon får vänta 10 år med skilsmässa så vi har råd :)

• Gilla
lillalillajag och 3 till
  • Laddar…
Det är just det "sitter med ett lån kvar"... Ett blancolån? Eller har du vänner som ställer upp som borgenärer?
Och är redan idag överbelånad? Utan att banken bryr sig? Det brukar man bara lyckas med i en uppåtgående marknad eller med bundna lån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.