5 444 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Fläktstyrning och kåpa till befintlig fläkt.
Hej!
På taket på vårt hus sitter en frånluftsfläkt som är kopplad till köksfläkten och andra utsugsventiler i huset.
Vi bor i ett radhusområde från 70-talet där alla hus är av samma typ. I andra hus som har orignalfläktkåpa har man en styrning i kåpan av fläkten som sitter på taket,
men i vårt hus har man monterat en kåpa som har en egen inbyggd fläkt.
Jag är säker på att fläkten som sitter på taket är original (av märket "svenska fläktfabriken") och undrar därför om jag skulle kunna skaffa en ny kåpa som har styrning och styra den befintliga fläkten.
Finns det någon som vet något om detta, alternativt vet vilken typ av fackman man vänder sig till?
Tacksam för svar!
På taket på vårt hus sitter en frånluftsfläkt som är kopplad till köksfläkten och andra utsugsventiler i huset.
Vi bor i ett radhusområde från 70-talet där alla hus är av samma typ. I andra hus som har orignalfläktkåpa har man en styrning i kåpan av fläkten som sitter på taket,
men i vårt hus har man monterat en kåpa som har en egen inbyggd fläkt.
Jag är säker på att fläkten som sitter på taket är original (av märket "svenska fläktfabriken") och undrar därför om jag skulle kunna skaffa en ny kåpa som har styrning och styra den befintliga fläkten.
Finns det någon som vet något om detta, alternativt vet vilken typ av fackman man vänder sig till?
Tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En ventilationsfirma löser frågan. Ditt krux är att matoset kan tryckas ut bakvägen via frånluftsventilerna, då du har en tryckande fläkt i köket.
Antingen får man dra ut en separat imkanal, eller låta takfläkten sköta allt sug.
Antingen får man dra ut en separat imkanal, eller låta takfläkten sköta allt sug.
Ofta i 70-talshus går imkanalen hela vägen upp till takfläkten, då går det att använda en "Alliance" köksfläkt.
Alliance-fläkten innehåller en vanlig köksfläkt + spjäll samt styr din takfläkt.
Finns en del trådar här i forumet om dessa fläktar.
Alliance-fläkten innehåller en vanlig köksfläkt + spjäll samt styr din takfläkt.
Finns en del trådar här i forumet om dessa fläktar.
Nu har jag kommit en bit med köksrenoveringen och skulle behöva flytta platsen för kåpan.
Jag har satt i nya skåp och nu kommer spisen att stå 40 cm till höger. Eftersom jag inte sätter några överskåp på väggen där fläkten sitter kommer jag nog att behöva flytta röret?
Jag funderar attt sätta in en sådan här:
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/cylinda-trinda-alliance-70rf?utm_source=pricerunner&utm_medium=pcs&utm_campaign=vagghangda-koksflaktar&utm_term=trinda-alliance-70rf
Som det har sett ut har det gått ett spirorör spikrakt från min alliancefläkt genom innertaket, genom vinden och upp till takfläkten. Någonstans måste det finnas en förgrening till de andra utsugsventilerna i uset. Jag tror att förgreningen sker i innertaket mellan vinden och köket eftersom jag inte sett någon förgrening på vinden (ska kolla nogrannare)
Är det någon som vet hur jag löser detta på ett smidigt och snyggt sätt?
Jag har satt i nya skåp och nu kommer spisen att stå 40 cm till höger. Eftersom jag inte sätter några överskåp på väggen där fläkten sitter kommer jag nog att behöva flytta röret?
Jag funderar attt sätta in en sådan här:
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/vagghangda/cylinda-trinda-alliance-70rf?utm_source=pricerunner&utm_medium=pcs&utm_campaign=vagghangda-koksflaktar&utm_term=trinda-alliance-70rf
Som det har sett ut har det gått ett spirorör spikrakt från min alliancefläkt genom innertaket, genom vinden och upp till takfläkten. Någonstans måste det finnas en förgrening till de andra utsugsventilerna i uset. Jag tror att förgreningen sker i innertaket mellan vinden och köket eftersom jag inte sett någon förgrening på vinden (ska kolla nogrannare)
Är det någon som vet hur jag löser detta på ett smidigt och snyggt sätt?
[SUB]Jag har en fråga som jag tänkte ta här inför framtida köksrenovering. Jag har också ett frånluftsystem som suger luft från badrum, dusch och WC som styrs via köksfläkten.
Den kommer ju givetvis att bytas ut, men vad ska man då köpa? Måste man ha en separat kanal för köksfläkten och fixa så centralfläkten går på lågfart hela tiden eller skaffa ett reglage till den?[/SUB]
Den kommer ju givetvis att bytas ut, men vad ska man då köpa? Måste man ha en separat kanal för köksfläkten och fixa så centralfläkten går på lågfart hela tiden eller skaffa ett reglage till den?[/SUB]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Öka varmvattenkapacitet till en Nibe S735 (FLVP)?
Värmepumpar -
Ska öppen visning skapas om 20 anmälts till privat husvisning?
Köpa & Sälja hus -
Hur byta till takmonterad fläktkåpa från skåpmonterae fläkt?
Kök -
Hur lösa fettfilter/utsug till murad spiskåpa
Ventilation -
Kapa till avstängningsventil inkommande vatten
Vatten & Avlopp