Vi har blivit med stuga som har ett härligt 60-talskök. Planen är att bevara det som funkar bra och uppdatera annat med nytt. Först och främst behöver vi en fläkt! Någon som kan tipsa om en fläkt som kan passa i stil och som kan monteras mot imkanalen i väggen?
(Std takhöjd ~240 cm)

• 60-talskök med spis och ugn, färgglada kakelplattor och vägguttag för köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Denna tycker jag är snygg:
[bild]
[länk]
Men du kanske skall sätta upp ett skåp också?
Inga fler skåp tror jag. Vi har både den sneda varianten med skjutdörrar och ett rakt överskåp, det får räcka. Byte av handtag ska bara göras.
Men bra fläkt ffa med reglage utanpå (inte under), det gillar vi! Tack!

Ev. en mer retrolik fläkt i stil med Frankes Smart Deco. Den går dock inte att ansluta mot väggen så högt upp.

F
Fjäråskupan

• Modern köksfläkt från Fjäråskupan monterad ovanför en spishäll med vita kakelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Misse_o_Mojje och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M Misse_o_Mojje skrev:
Ev. en mer retrolik fläkt i stil med Frankes Smart Deco. Den går dock inte att ansluta mot väggen så högt upp.
Den fläkten ser ju ut att ha utsläppet på ovansidan så det borde ju gå att dra ett rör därifrån till imkanalen.

Annars så stämmer ju utseendet bra med mitt äldsta minne av "köksfläkt", dvs. bara en lutande sida som täckte in området mellan de två överskåpen på varsin sida av spisen och högst upp på väggen bakom skivan satt imkanalen.

• Gilla
Misse_o_Mojje
  • Laddar…
F
  • Gilla
Misse_o_Mojje
  • Laddar…
Oh yes, en Fjäråskupa väljer jag alla dagar i veckan hemma! De går att ansluta på väggen också, bra kundservice osv. Men på landet (som denna ska sitta i) får det bli en billigare variant. Vi hittade en svart Thermex-fläkt (Decor 787) på Blocket som får hänga med ett tag till. Håller med om att en modell med en från taket rak utskjutande front hade varit mest tidstypisk.

BirgitS BirgitS skrev:
Den fläkten ser ju ut att ha utsläppet på ovansidan så det borde ju gå att dra ett rör därifrån till imkanalen.
Ja, med en låda/kanal (likt på bilden ovan) över fläkten funkar det, men då hamnar fläkten för långt ner. Tyvärr.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.