Hallå där!

Så här ser det ut på väggarna på en del ställen i garaget. Det mesta ligger ovan jord och torde således inte ha med dränering att göra. Så vad är orsaken och hur gör jag för att måla om på bästa sätt? Behöver jag göra mer än att skrapa och måla?

Finns ingen bild?

Här är bild:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solklart problem med fukt, saltutfällningarna talar sitt tydliga språk.

Du skriver "Det mesta ligger ovan jord", så det som inte ligger ovan jord får du dränera om då. Även en betongplatta på mark utan jord upp på väggarna behöver vara väl dränerad.

Ja viss fukt från plattan är det säkert. Dock är källardelen/garage separerad från bostadsdelen. Kan det inte vara så att det helt enkelt är målat med för tät färg? Hur skulle det se ut med silikatfärg?

Det skulle sannolikt se bättre ut med silikatfärg som andas, men som tidigare nämndes så ser det ut som du har saltutfällningar, och det indikerar mycket fukt. Jag tvivlar på att ens silikatfärg klarar saltutfällningar.

Bättre låta det vara kal betong? Detta är ju en helt oinredd källare/grund. Inget organiskt alls. Relativ fuktighet 50-60%.

Du kan ju pröva att måla. Allt ifrån en vägg till alla. I värsta fall blir väggen fläckvis ful där det är som fuktigast. Sedan vet du hur lång tid det tar innan det ev blir dåligt, och var det är värst.

Att döma av hur färgen krackat så är det nog en gammal alkydfärg = supertät.

Om / när du fått ner den gamla färgen så kan du vid ommålningen prova att spara några decimeter mot golvet där fuktvandringen bör vara som värst. Silikat eller Sockelfärg skulle jag använda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.