Byggahus.se

Fläktstart av PAX 100

1. J
    Medlem · 117 inlägg

Jef

Medlem
    Hej Alla,

Har länge stört mig på att en fläkt på toaletten inte har fungerat så jag tog mig en titt på hur allt var kopplat.

Förra husägaren gjorde lite saker själv och till fläkten har vi en väldigt ful orange återfjädrande knapp så jag började att skruva loss den och några saker ramlade ur, skruvfästet och en liten plastbit så något var defekt. I mitten på knappen så verkar det ju vara två bleck som sluts av knapp? Efter att pillat lite på blecken så startar fläkten men den går konstant och inte stänger av.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Fil 001.jpeg
    Fil 003.jpeg
    Fil 000.jpeg
    Fil 002.jpeg

Fläkten är ju gammal och kan inte riktigt hitta någon manual som stämmer, på kretskortet sitter en switch som står Max och min som jag trodde var hastighet men inget händer (stod på Min)

Gillar hur han har sparat på färgat kablage och endast använt svart :)
    Så frågan är:

Vad kan ha hänt med knappen? Vad skulle jag kunna byta till?

2. E
    Medlem · Skåne · 10 178 inlägg
    Köp en vanlig strömbrytare, ex. Trend och montera in en impulsfjäder, så får du samma funktion som den gamla knappen. Om den sedan hjälper, ja det är frågan.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · 117 inlägg

Jef

Medlem
    Följer jag ledarna så kommer en av dem från belysningsknappen (topp vänster, betyder det att fläkten endast skall gå när ljuset är tänt?

4. E
    Medlem · Skåne · 10 178 inlägg
    Gissar på att fläkten ska gå en specifik tid när den återfjädrande knappen trycks in.
    På fläktplinten ska det finnas konstant spänning. En av ingångarna används sedan för att trigga fläktens tidskrets.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.