Byggahus.se

Fläktkonvektor för garage

1. S
    Medlem · Västra Götalands Län · 40 inlägg

slug68

Medlem
    Söker lämplig fläktkonvektor för mitt garage, som är på 80kvm med ca 200mm isolering.
    Ska kopplas via befintlig 2-rörs kulvert från värmepumpen i huset, och ska bara ha den för att hålla det torrt och frostfritt,

Kollat på den här Aircoil UL36 men är osäker om den räcker därav vänder jag mig hit för att få råd och tips.
    Tar gärna även emot inkopplings tips.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Tror att du får lite svårt att fläkta runt 80 m2 med den , klart att det fungerar om du inte ska ha
    varmare än frostfritt , sedan att koppla den till VP via kulvert är inte fel , du bör nog ha en reglering på kulverten , ( shunt ) med shunt måste du ha en separat pump för att snurra vattnet , eller en termostatventil med känselkropp i garaget , inkopplat på den ordinarie cirkpumpen i huset om den orkar med ,
    Då kan du ställa den värme du vill och flödet justeras efter den , orkar VP att dra hela lasten ,
    med så låg temp i garaget så kommer det kallvatten tillbaka , iof bra när det finns VP

3. S
    Medlem · Västra Götalands Län · 40 inlägg

slug68

Medlem
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har lite dålig koll på olika modeller av konvektorer , men det jag tittade på var luftmängden som den kan ge , du har ca 200 m3 att blåsa runt , och ska du ha lite valmöjligheter på fläkten i fart så bör det vara en lite större modell
    Din VP vilken modell , har den inkoppling för extra shunt och givare
    Den du länkade till har en tempinställning , frågan blir då vad som händer om den stänger flödet ,cirkpumpen går mot stopp , då brinner den upp , det ska då vara en bypass vid aggregatet , så det går runt , en sådan säkerställer att vid behov av värme , kommer varmt vatten i princip direkt

5. P
    Lösvirkesbyggare · Östergötland · 165 inlägg

Panelmannen

Lösvirkesbyggare
    Hur gick det sen? Står inför samma frågeställning och tänkte höra hur du gjorde @slug68

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.