Vi håller för närvarande på och bygger ett hus, och nu undrar jag just om någon vet vart man kan få tag på fläktkåpor och fläktar(för mont. på tak) till ett rimligt pris.

Kanske några bra ideér på länkar ?

Hejsan

Byggde om köksventilationen för några år sen, köpte en speciell fläkt för montage på yttertaket genom byggvaruhandeln, kostade lite drygt ca 2000 kr, de rekommenderade en lite större fläkt (ca 600 m3/h) så att man kunde köra den på lägre fart = tystare.
Kåpan gjorde jag själv genom att köpa vanlig varmvalsad stålplåt och bockade till den i en bockmaskin så att det blev en konisk kåpa. Valde 3 mm (blev mycket stabil) plåt som endast klarlackades så att den blågrå stålfärgen bibehölls. Innanmätet gjorde jag i en enkel aluminiumplåt och återanvände fettfiltret från den gamla fläkten och så satte jag in två lågenergilampor på var sin sida om fettfiltret. Anslöt sedan slangen till ventilationsrören på ovansidan av fettfiltret.

Bör gå att göra med rostfri plåt också, men den är mer svårarbetad vid bockning, och 3 mm tjock är nog i det mesta laget, men välj inte för tunn plåt.

Vi är nöjda med vår franke kåpa (www.franke.fi). Innehåller belysning och fettfilter. Fläkten sitter på vinden.

www.thermex.se

Vi har en Optica 835e med fjärrkontroll som funkar klockrent! ;)

Tycker den uppfyller alla funktioner som en fläkt ska ha. Dock lite dyrare än en "vanlig" fläkt.

Jo en Thermex funderade vi oxå på, men franken var hälften billigare...

Så här i efterhand kanske man skulle ha valt en billigare historia, men designen är grym på Thermex tycker jag. Fast det är klart att man hade kunnat köpa något annat rolig och onödigt för dom pengarna ;D ;)

Jo Thermexarna är snygga, men inte 1000euro snyggare än en:liesikuvut_kartano12_pieni.gif

Smaken är ju som........ Men visst är det stor prisskillnad. Men jag köper hellre en som jag tycker är snygg och kanske dyrare, än att köpa en bara för att den är billig och ångrar mig i efterhand. Det finns ju en uppsjö av kåpor/fläktar, så det är nog inga problem att hitta en som faller en i smaken ;)

optica_ny_miljo.jpg

"Det finns ju en uppsjö av kåpor/fläktar, så det är nog inga problem att hitta en som faller en i smaken"

Mja.. Om du skall ha en 1,2m bred så är utbudet mera begränsat...

Mja.. Om du skall ha en 1,2m bred så är utbudet mera begränsat...
Man kan ju be plåtis att knacka till en. Då får man ju även en unik design. Behöver väll kanske inte kosta så mycket ???

Visst, men då jag pratade med plåtisen om rostfritt så bara skakade han på huvudet ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.