Byggahus.se

Fläkt Woods RDAF FTX

1. S
    Medlem Nivå 2
  2. T
    Medlem · Nivå 9
    Det är väl som vanligt när någon lanserar nytt styrsystem. Ge det två år så de hinner hitta alla buggarna.
    Sen kan man börja handla.

3. Mephistopheles
    Medlem Nivå 1
    Hej har nyligen blivit ägare till sådant system via husköp. Curo Touch känner jag inte riktigt helt nöjd med mitt största problem är att det inte verkar gå att låsa återvinning vid 100% på vintern och 0% på sommaren. Ex på vintern verkar den hamna i självsvängning och brassar på med eftervärme sedan blir tilluft varm varpå den sänker återvinning till under 100% vilket inte alls känns energieffektivt.

4. T
    Medlem · Nivå 9
    Stäng av eftervärmningsbatteriet och höj börvärde på tilluften till max. Då kommer de återvinna max.
    Eftervärmningsbatteri är ju ren elvärme. Bättre att nyttja husets primära uppvärmningssystem till att värma med.
    På sommaren sänker du tempen till min börvärde på tilluften.

5. Mephistopheles
    Medlem Nivå 1
    Tack för tips. Problemet på sommaren är att minvärdet för börvärdet är begränsat till 15 grader i Curo (skulle vilja ha detta lägre för att köra in kall luft på natten i det då varma huset). På vintern går det ju stänga av eftervärmen och dra upp börvärdet men tycker fortsatt att det blir lite kalldrag och tänker att man kan kosta på sig att köra lite värme men det känns ju inte bra att återvinningen går under 100% från och till och därmed vädrar ut "dyr elvärme". Ex kan vid 0 grader ute köra upp eftervärme till 40% och sedan när det blivit för varm tilluft värda ut genom att återvinning långt under 100% och sedan kör den en ny sådan cykel.

6. T
    Medlem · Nivå 3
    Vilken typ av temperaturreglering kör du med?
    Tilluft, frånluft?

Som sagt så går det att avaktivera eftervärmaren. Tror du måste in i servicemenyn, information ska finnas i manualen

Kan du säkerställa att du har ordentligt flöde på tilluftssidan?
    Kan va ett fel som ger sådana här symptom.
    Kolla intagsgallret, kan vid vissa väderlekar frysa igen.

7. Mephistopheles
    Medlem Nivå 1
    Reglerar med tilluft där jag anger ett börvärde. Yepp eftervärmare kan jag stänga av om jag önskar och gör oxå det under de varma årstiderna, kan dock inte stänga av återvinningen vilket gör att det blir onödigt varmt (börvärde min. inställning är 15 grader på Curo touch). När jag känner på tilluft och frånluft donen så är det bra tryck. Jag lutar åt att tro att det är styrningen via Curo Touch och de valmöjligheter man har där som är problemet. Enl manualen så finns det en USB kontakt på RDAF aggregatet som är till för uppdatering, mitt aggregat är från 2014 och förstår att Curo var relativt nytt då. Någon som vet om det finns ett nyare firmware/mjukvara som man kan uppdatera med?

Redigerat 7 feb 2019 08:22
  8. T
    Medlem · Nivå 3
    Programuppdateringen har jag för mig att bara Fläkt Woods (numera Fläktgroup) kan göra.
    Att man får skicka in panelen till de, men prova att ringa supporten och ladda med bullar, för det brukar ta ett tag att komma till rätt person;)

Att återvinningen går även sommartid är ju rätt naturligt vid dina inställningar. Om uteluften är kallare än önskat börvärde kommer vvx starta.

Mitt tips är att ändra reglertyp till frånluftsreglering, då kommer den blåsa in så kallt den får tills önskad rumstemperatur är uppnådd.

Sitter tilluftsgivaren minst 1 m efter värmebatteriet? Annars kan du få problem med
    Tempregleringen.

Har du fuktbegränsning aktiverat?

9. Mephistopheles
    Medlem Nivå 1
    Tack för bra och snabba råd :)

Har varit inne i meny "5.2 Reglertyp" och antar att det är här man ändrar detta genom att välja till reglertyp 2 och sedan får man välja en del parametrar under det. Testar lite där ikväll och ber att få återkomma för de undervalen var inte helt självklara när jag var där sist och din expertis kommer vara värdefull.

Tror att mitt aggregat inte har fuktdelen då det är ett tillval (förra ägaren verkar dock ha blivit påsåld förvärme i tillägg till eftervärmen vilket kanske inte är helt nödvändigt i sthlm) dubbelkollar om fuktdelen mot min förmodan finns oxå. Eller kan det vara så att oberoende av om den finns eller ej så kan valen i Curo påverka styrningen?