Byggahus.se

Fläkt till äldre spiskåpa

1. A
    Medlem · Stosodhig · 278 inlägg

Avle

Medlem
    Jag har en spiskåpa där det är lite dåligt drag och jag skulle vilja installera en spisfläkt. Hur skulle ni ha gjort, finns det några anpassade inbyggnadsfläktar eller skulle ni köpt någon form av kanalfläkt och installerat?

2. S
    Medlem · Stockholms · 1 826 inlägg

sunqan

Medlem
    Bor du i flerfamiljshis med gemensam ventilation? I så fall är förmodligen det enda alternativet en re-cirkulerande kolfilterfläkt. Sätter du in nån annan fläkt kommer ditt köksos tryckas ut i alla andras ventiler.

3. A

Avle

Medlem
    Hej, tack för svart Detär ingen fara i detta fall, lägenheten ligger högst upp i huset och har en egen imkanal

Vet du av några lämpliga produlter att använda för ändamålet?

Mvh

4. S

sunqan

Medlem
    Om du har en helt egen kanal finns det väl inga gränser :)
    Dvs så länge inte föreningen har regler bara för att det ska vara lika.

Du bör kunna använda vilken villafläkt som helst, men jag skulle dubbelkolla med nån ventilationsmänniska. Det kan finnas fallgropar. Vad sitter t.ex i kanalen på vägen ug?
    Under tiden fläkten går, kommer du att påverka husets ventilation om du inte slöpper in mer uteluft. Sedan vet jag inte vad det har för betydelse.

5. A

Avle

Medlem
    Tack igen för svar.

Jag vet att jag kan använda vilken villafläkt som helst. Men jag vill ha en som man kan bygga in någorlunda snyggt i den här gamla spiskåpan. Skulle jag klämt in en vanlig "villafläkt" hade det inte sett så bra ut. Vore trevligt om det fanns någon smäcker produkt för inbyggnad.

Tänkte att det finns säkert någon som gjort någon liknande installation och kunde tipsa om bra produkter.

Något som denna var min tanke, men kanske lite mindre byggnadsmått så att den hamnade högre upp i spiskåpan och gärna med en extern manöverenhet så man inte behöver en stol för att slå på fläkten.

https://www.tretti.se/vitvaror/koks...MIwYKPjL2S1wIVBeEbCh0D_QXCEAQYAiABEgLdG_D_BwE

Mvh

6. S

sunqan

Medlem
    Den fläkten verkar rätt klen. Utan att veta storlek på köket (inkl takhöjd) och hur högt kåpan sitter, är det omöjligt att ge ett råd om hur kraftig fäkt du bör ha, men 230 m3/h ärför lite. Skulle tro du måste upp i typ 6-700 för att bli nöjd.
    Sen har jag ingen aning om det finns fläktar med separat styrning.

• Laddar…
  7. A

Avle

Medlem
    Tack, bra tips angående luftflöde. Det måste jag titta närmare på. Jag gav denna som exempel för att det var den första inbyggnadsfläkten jag hittade på Google.

8. D
    Medlem · 713 inlägg

DFYD123

Medlem
    Svårt att veta kanalens storlek men kraftigare motor är inte alltid en bättre motor...är det en 125 kanal och du monterar en motor med en effekt på 6-700m3/h så kommer det bli väldigt mycket motstånd och även låta därefter.

9. F
    Medlem · Värmland · 17 inlägg

Fruck

Medlem
    Hur gick det, Hittade du någon lämplig fläkt till kåpan?
    Jag har samma situation här.....

10. A

Avle

Medlem
    Hej, nej. Jag har ännu inte hunnit ta tag i detta.

Kanalfläkt, och fläkt uppe på skorstenen är ju också alternativ om jag inte hittar lämplig produkt.

Enligt venilations killen jag pratade med dugen en vanlig kanalfläkt såläng du har något fett filter nere vid kåpan.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.