Byggahus.se

Fläkt som låter illa!

1. S
    Medlem Nivå 1
    Vi har ett badrum som byggts av en firma, blev klart för snart 4 veckor sedan. En paxfläkt är installerad men den låter jätteilla efter en stunds duschande. Vad kan jag göra? Jag märkte dessutom nyligen att den är satt upp och ned...

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Är fläkten levererad/installerad av renoverings-firman så ring dom på fredag och påtala felet!

Vad har du för fläkt? Upp och ner installerad, låter som en variant av PAX.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1030696-600x450.jpg

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 1
  4. S
    Medlem Nivå 1
    Såhär sitter den. :/

5. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Men det verkar ju inte finnas fritt utrymme uppåt?!
    Just denna variant har jag sett vänd flera gånger på arbeten. Vanligt då man inte planerat för att den tar plats i ovankant.

Har du valt fläkten själv?

Visste byggfirman om att denna fläkten skulle användas så borde ju dom anpassat hålet i ytterväggen. Men det är inte alltid så lätt med att få till fasaden snyggt då efter det gamla hålet.

Alternativet är att byta fläkt som passar på den yta som du har.

6. Jiiwas
    Medlem Nivå 6
    Fläkten sitter inte monterad åt fel håll. En paxfläkt kan monteras i valfri position. Se manualen, sid 3 http://pax.se/media/60316/009_800022.pdf

Troligtvis sitter inte bakstycket helt plant emot väggen eller är inte alla 4 skruvar iskruvade i väggen. Därför flexar plasten något och gör att fläktbladen går i mot kanten.

Du skall vara glad att du fick en kvalitetsfläkt monterad istället för en "Fresh" fläkt.

7. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Kanske korrekt på pappret, men det är fortfarande "fel" håll enligt mig med.

Jag skulle inte tycka det var riktigt OK i ett helt nytt badrum. Jag hade hellre valt en fläkt av annat märke. Mycket irriterande när man betalar dyra pengar för att det ska bli bra!

Och är det inte bara tre skruvar i 30/60-serien? ;)

Redigerat 31 dec 2014 23:16
  8. S
    Medlem Nivå 1
    Jag har betalat extra för just den fläkten, efter inrådan av firman, så det är inte något allmosa precis Jiiwas ;) jag har själv tittat i manualen som lämnades när de var klara, där visas endast montering åt andra hållet så för mig som amatör, i kombo med den manual som ligger i lådan, är den upp och ned. Är det inte så är det väl jättebra, men jag skrev ju här av en anledning. Kan jag själv göra något åt att fläktbladet går åt kanten? Det kan inte ha med inställningarna på de två knapparna att göra?

9. S
    Medlem Nivå 7
    har en pax passad multi som låter ganska illa.

Fläkten vart limmad på kaklet inte skruvad, men kan det ha någon betydelse

10. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Knapparna har inget att göra med själva fläktbladen.

Du kan ju alltid släppa på fläkten och kontrollera så inget "landat på sniskan" eller att något är i vägen.

A1 + A2 i bruksanvisningen enligt Jiiwas tidigare länk. Men det låter långsökt. Dock värt att kontrollera!

11. L
    Medlem Nivå 3
    Som sagt. Justeringar görs med dom fyra skruvarna.

12. Jiiwas
    Medlem Nivå 6
    Nä.
    3st i den cirkelformade delen runt utloppsröret och en bakom el-anslutningsplinten

Just den skruven bakom el-anslutningen är det många som missar att montera, det gör att fläktbladen går i mot kanten.
    Underlaget i detta fallet borde inte vara problemet såvida inte den undre kakelplattan sticker ut mer än den ovanför.

Det är väll inte silikon bakom fläkten? För det är helt fel.