Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Fläkt m kallrasskydd inomhus?

1. S
    Medlem · 96 inlägg

sy7robc

Medlem
    Hej! I mitt tvåvåningshus är det självdragsventilation som är förstärkt med en intellivent frånluftsfläkt i badrummet på övervån. På nedervåningen finns en toa (till höger i bild) + ett närliggande duschrum (till vänster i bild).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    vent_nere.JPG

Idag är det självdrag i ett eternitrör (gulmarkerat) med frånluftsventiler (röda). Röret går sedan upp via murstocken, men uppvärmningen är via bergvärme så ingen draghjälp den vägen. Jag skulle vilja montera intellivent eller PAX m kallrasskydd vid frånluftsventilerna. Kallrasskyddet för att undvika att luften från duschen åker ut i toans frånluftventil och tvärt om att inte luft från toan åker ut i duschrummet. Jag tänker att fläktarna går vid behov (manuellt, schemalagt + via fuktstyrning) och inte alltid.

Produktinformationen för fläktar m kallrasskydd säger att dessa INTE får monteras annat än direkt mot yttervägg. Jag kan tänka att man inte vill att det naturliga självdraget ska blockeras av kallrasskyddet, som i mitt fall. Är det någon ytterligare anledning jag missat eller kan detta vara en rimlig genväg. Ventilationen kommer ju förbättras när fläkten/fläktarna är igång, men försämras (om möjligt) övrig tid.

Tänker jag fel eller kan detta vara en rimlig lösning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.