Hej! I mitt tvåvåningshus är det självdragsventilation som är förstärkt med en intellivent frånluftsfläkt i badrummet på övervån. På nedervåningen finns en toa (till höger i bild) + ett närliggande duschrum (till vänster i bild).
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
Idag är det självdrag i ett eternitrör (gulmarkerat) med frånluftsventiler (röda). Röret går sedan upp via murstocken, men uppvärmningen är via bergvärme så ingen draghjälp den vägen. Jag skulle vilja montera intellivent eller PAX m kallrasskydd vid frånluftsventilerna. Kallrasskyddet för att undvika att luften från duschen åker ut i toans frånluftventil och tvärt om att inte luft från toan åker ut i duschrummet. Jag tänker att fläktarna går vid behov (manuellt, schemalagt + via fuktstyrning) och inte alltid.
Produktinformationen för fläktar m kallrasskydd säger att dessa INTE får monteras annat än direkt mot yttervägg. Jag kan tänka att man inte vill att det naturliga självdraget ska blockeras av kallrasskyddet, som i mitt fall. Är det någon ytterligare anledning jag missat eller kan detta vara en rimlig genväg. Ventilationen kommer ju förbättras när fläkten/fläktarna är igång, men försämras (om möjligt) övrig tid.
Tänker jag fel eller kan detta vara en rimlig lösning?