Varför ser det så fläckigt ut och vad kan jag göra åt det?

Lager: Spånskiva -> Grundfärg -> Våtrumsklister -> Renoveringstapet -> Grön Färg (endast ett lager hittils)

• Grönt väggparti med fläckigt utseende, endast ett lager färg syns. Bakomliggande material och behandling inkluderar spånskiva och renoveringstapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ella Frejsson Ella Frejsson skrev:
Varför ser det så fläckigt ut och vad kan jag göra åt det?

Lager: Spånskiva -> Grundfärg -> Våtrumsklister -> Renoveringstapet -> Grön Färg (endast ett lager hittils)
Jag tror bara det har sugit lite olika. Prova måla en liten ruta där det är fläckigt och se hur resultatet blir. Sedan är jag nyfiken på varför ni körde grundfärg på spånet? Jag skulle kört det på renoveringstapeten. Jag är ingen målare, men grundfärgen är ju viktigare än vad många tror. Och det var ingen stoppfärg/spärrfärg ni körde med ?

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tror bara det har sugit lite olika. Prova måla en liten ruta där det är fläckigt och se hur resultatet blir. Sedan är jag nyfiken på varför ni körde grundfärg på spånet? Jag skulle kört det på renoveringstapeten. Jag är ingen målare, men grundfärgen är ju viktigare än vad många tror. Och det var ingen stoppfärg/spärrfärg ni körde med ?
Tack ska prova. Hmm. Jag trodde all grundfärg agerade som ”spärr” och tänkte att spånskivorna skulle suga åt väldigt mycket klister annars😅

Tack ska prova. Hmm. Jag trodde all grundfärg agerade som ”spärr” och tänkte att spånskivorna skulle suga åt väldigt mycket klister annars😅
Det finns ju spärrfärg, grundspärrfärg och grundfärg. Du har helt rätt att spånskiva kan suga, men det skulle man kunna löst med att måla på ett extra lager tapetklister som du låter torka innan du tapetserar på renoveringstapeten. Spärrfärg har man om det finns fläckar från tex nikotin eller andra mörka fläckar där det då kan finnas en risk att det skall synas igenom den nya färgen alt om man vill binda ihop gamla tapeteter för att minimera risken för att tapetlager skall släppa när man målar på dom. Jag använde spärrfärg i mitt tak då jag fått ett myr-bo ovanför och det hade gett en stor fläck i taket. Grundfärg har man för att få en så jämn yta som möjligt. Den är tjockare än "vanlig färg" och jämnar då ut ojämnheter på den yta du skall måla

Men nu satt väl grundfägen bakom renoveringstapeten? Men renoveringstapen påminner ju lite om textil i strukturen. Därför kan den suga väldigt olika. När man sen stryker ut tapeten så får man ofta fram klister från skarvarna som man då råkar stryka ut på framsidan.
Det bör försvinna efter yttterligare 1-2 lager med färg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.