2 988 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Fläckborttagning IKEA Kvartskomposit
Hej,
Har fått en jobbig cirkelformad fläck som inte går bort med vatten. Vi har en IKEA bänkskiva i kvartskomposit.
Har ni några tips om specifika rengöringsmedel som funkar på denna typ av bänkskiva? IKEA själva verkar bara rekommendera varmt vatten och en trasa, men det funkar inte som sagt.
Har hittat följande produkter men vet inte alls om de funkar på IKEAs bänkar, och jag vill inte använda något som skadar den ytterligare.
* Epoq rengöringsmedel för kompositdiskbänk. Verkar ju vara till diskbänk och inte till bänksiva så oklart om det fugnerar.
* Epoq rengöringsmedel för granit- och kvartsbänk. Verkar passa bättre än ovan men slut i lager i de varuhus som ligger nära mig.
* Steinfix 60. Hittar väldigt lite info om den här produkten.
* Vanligt YES diskmedel med neutralt ph-värde. Kanske räcker? Oklart.
* JIF Cream har folk nämnt här på byggahus, men det verkar vara ett väldigt starkt och slipande material.
Har fått en jobbig cirkelformad fläck som inte går bort med vatten. Vi har en IKEA bänkskiva i kvartskomposit.
Har ni några tips om specifika rengöringsmedel som funkar på denna typ av bänkskiva? IKEA själva verkar bara rekommendera varmt vatten och en trasa, men det funkar inte som sagt.
Har hittat följande produkter men vet inte alls om de funkar på IKEAs bänkar, och jag vill inte använda något som skadar den ytterligare.
* Epoq rengöringsmedel för kompositdiskbänk. Verkar ju vara till diskbänk och inte till bänksiva så oklart om det fugnerar.
* Epoq rengöringsmedel för granit- och kvartsbänk. Verkar passa bättre än ovan men slut i lager i de varuhus som ligger nära mig.
* Steinfix 60. Hittar väldigt lite info om den här produkten.
* Vanligt YES diskmedel med neutralt ph-värde. Kanske räcker? Oklart.
* JIF Cream har folk nämnt här på byggahus, men det verkar vara ett väldigt starkt och slipande material.
Husägare
· HISINGS BACKA
· 147 inlägg
Hur har fläcken uppstått? Om orsaken är att ni ställt något varmt på bänkskivan går den nog tyvärr inte att göra så mycket åt.
Vi är väldigt noga med att inte ställa varma föremål på bänkskivan, så jag tror inte det är på grund av det.E Enannananna skrev:
Jag vet inte vad som har orsakat de, kanske någon disk som stått framme för länge eller något annat. Köksbänken blir lätt en avlastningsyta.
Fläcken ser ungefär ut som en vattenfläck som man kan få på en häll.
Den skivan tål väldigt mycket. Jag hade en vit marmormönstrad och varken citrus, rödvin, kaffe eller riktigt varma kärl gjorde någon åverkan. Det är ett väldigt slitstarkt material. En vanlig diskborste är ingen match.L lillespillevinken skrev:
Intressant. Har hört att man ska vara lite försiktig med syra och sånt som slipar ner ytan. Hade du en skiva från IKEA eller en annan tillverkare?D dgh skrev:
Vi har IKEAs vita marmormönstrade.
Då är det nog samma skiva. Du behöver inte oroa dig över att kvartskomposit inte skulle tåla en enkel diskborste. De klarar hur mycket som helst!L lillespillevinken skrev:
Såhär skriver IKEA själva:
Våra bänkskivor i kvartskomposit är extremt slitstarka och tåliga mot repor, fukt och stötar (med en yta som är hård, slät och porfri).
Kul nog så har fläcken försvunnit av sig själv nu.