Har upptäckt relativt nykomna fläckar på vinden i vårt renoveringsobjekt och undrar vad det kan vara. Tänkte först att det var möss som kissat men eftersom där inte är någon musbajs alls runtomkring tror jag det är något annat. Dessutom är det rätt stora fläckar! (Inget större intresse för pepparkaksmuffinsen i musfällan heller...)
Inga skador i taket är, så vattenläckage är det inte.
Några tankar om detta?
Allt är väldigt gråvitt.. är det bara gammalt damm på golvbrädorna?
Är fläckarna med lite färgskiftningar också nya? Är det helt slätt och torrt eller trådigt och mjukt?
Bilderna är lite för suddigt för att se bra.
Allt är väldigt gråvitt.. är det bara gammalt damm på golvbrädorna?
Är fläckarna med lite färgskiftningar också nya? Är det helt slätt och torrt eller trådigt och mjukt?
Bilderna är lite för suddigt för att se bra.
Hur är det med temperatur, fukt och ventilation?
Ja det är gammalt damm, där var väldigt ofräscht uppe med gammal musäten isolering osv... Hela golvet ser ut så.
Men fläckarna är nya, de är släta men fuktiga, inga trådigheter. Har ingen belysning däruppe än, därav de dåliga fotona.
Men där är torrt för övrigt på vinden, temperaturen är densamma som det varit de senaste åren där och likadant med ventilationen. Det är därför jag misstänker något djur som kissat, men kan inte komma på vilket isåfall...
Du skriver att de är fuktiga. Har du luktat på fläckarna? Om det inte finns någon lukt så skulle jag tippa på regnvatten (trots att du skriver att det inte finns något läckage).
Varför inte göra rent och absolut torrt, sedan lägga ut hushållspapper på golvet. Ni kan även fästa hushållspapper i taket. Då är det enkelt att se om taket läcker.
Du skriver att de är fuktiga. Har du luktat på fläckarna? Om det inte finns någon lukt så skulle jag tippa på regnvatten (trots att du skriver att det inte finns något läckage).
Varför inte göra rent och absolut torrt, sedan lägga ut hushållspapper på golvet. Ni kan även fästa hushållspapper i taket. Då är det enkelt att se om taket läcker.
SStureS skrev:
Ja, har luktat och det luktar lite illa, märkligt.
På första bilden ser det nästan ut som att det tryckt in vatten via väggen. Hur är väggen uppbyggd och hur ser det ut på utsidan?
[bild]
Utsidan är tät, den är uppbyggd av tegel, puts och fasadbeklädnad, inga vattenskador därifrån. Det brann i hustaket för många många år sedan, det mörka på väggen är gamla brännskador.