BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 989 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 989 inlägg
Då låter det som att det är något färgämne som har påverkat något i mattan eller något blekmedel som har blekt något av färgämnena i mattan så att andra syns mer i stället och då kan man nog bara hoppas att färgen blir svagare med tiden.
Hej igen! Tack för svar. Ja ser onekligen märkligt ut men kan vara att det varit där hela tiden men att man blivit mer uppmärksam. Vi håller tummarna att det bleknarBirgitS skrev:
I vilket utrymmer ligger våtrumsmattan med fläckarna?
Vad är det för fabrikat och typ på våtrummsmatta?
T.ex. Tarketts Raw Concrete Dark Grey är en matta av PVC. Den har fyllmedel och mjukgörare i sig.
Har man någon kemikalie, eller oljeartad vätska, kanske symaskinsolja, myggolja eller vad man kan tänka sig, solskyddskräm, som ligger ett tag(halv dag, dagar) uppe på en våtrumsmatta kan litet av det nog vandra in i mattan. Det kanske inte syns något just efter det man torkat bort det, men efter en tid gulnar den kemikalie som vandrat in och fläcken framträder.
Även mjukgöraren i våtrumsmattan kan vandra ut ur mattan om det ligger någon material på mattan som mjukgöraren kan vandra över i.
Läst litet om skyddande ytskikt på våtrumsmatta som tydligen minskar risken för missfärgning. Ni kanske har någon billig matta som saknar det?
https://mattlandet.se/produkt/tarkett-aquarell-vatrumsgolv-raw-concrete-dark-grey-200cm/
Jag tror alla våtrumsmattor är av PVC med fyllmedel och mjukgörare. Däremot har kanske inte alla våtrumsmattor skyddande ytskikt för att försvåra missfärgning.
T.ex. Tarketts Raw Concrete Dark Grey är en matta av PVC. Den har fyllmedel och mjukgörare i sig.
Har man någon kemikalie, eller oljeartad vätska, kanske symaskinsolja, myggolja eller vad man kan tänka sig, solskyddskräm, som ligger ett tag(halv dag, dagar) uppe på en våtrumsmatta kan litet av det nog vandra in i mattan. Det kanske inte syns något just efter det man torkat bort det, men efter en tid gulnar den kemikalie som vandrat in och fläcken framträder.
Även mjukgöraren i våtrumsmattan kan vandra ut ur mattan om det ligger någon material på mattan som mjukgöraren kan vandra över i.
Läst litet om skyddande ytskikt på våtrumsmatta som tydligen minskar risken för missfärgning. Ni kanske har någon billig matta som saknar det?
https://mattlandet.se/produkt/tarkett-aquarell-vatrumsgolv-raw-concrete-dark-grey-200cm/
Jag tror alla våtrumsmattor är av PVC med fyllmedel och mjukgörare. Däremot har kanske inte alla våtrumsmattor skyddande ytskikt för att försvåra missfärgning.
Redigerat:
Hej
stort tack för bra och utförligt svar. Mattan ligger i tvättstugan/grovköket. Ingen aning omkring fabrikat då allt var på plats när vi köpte huset och har inte lyckats hitta något specifikt i papperna från när huset byggdes. Ser ut som något droppat men kan inte riktigt tänka var st kommer ifrån då egentlige bara solcellernas enhet som sitter ovanför samt grabbens nya elscooter brukar stå där men kan inte se att det droppar något från någon av dem finns lite på ställen där det omöjligt kunnat komma från dessa heller.A Arnodt skrev:I vilket utrymmer ligger våtrumsmattan med fläckarna?
[länk]
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 394 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 394 inlägg
Min våtrumsmatta firar snart 50 år och har fortfarande inga sådana fläckar.
Jag tror som andra på något ämne som har "fel" sorts kemikalier i sig och förenar sig med PVC-plasten. Det kan räcka med viss typ av gummifötter med mjukgörare som kan vandra över. Annars finns det en stor mängd vätskor som permanent kan missfärga PVC om de får ligga och suga in.
Jag tror som andra på något ämne som har "fel" sorts kemikalier i sig och förenar sig med PVC-plasten. Det kan räcka med viss typ av gummifötter med mjukgörare som kan vandra över. Annars finns det en stor mängd vätskor som permanent kan missfärga PVC om de får ligga och suga in.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 39 989 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 39 989 inlägg
Det var nog många ämnen som byttes ut i våtrumsmattorna under de 30 åren mellan din och TS:ens, t.ex. pga. miljö- och hälsoskadlighet. Våtrumsmattorna fick kraftigt försämrad hållbarhet under 80-talet enligt vad någon annan skrev i en annan tråd.MultiMan skrev:
Men jag började med att föreslå något uppifrån i inlägg 3.