Vi har nyss köpt hus och går i tankarna att måla eller putsa fasaden (jag vet att det blir underhåll på ett annat sätt då).
Dock undrar jag vad fläckarna på teglet kan vara? kanske rent av olämpligt att måla teglet när det ser ut som det gör med småsprickor på vissa stenar?
Jag tror att det är alger du har på ditt tegel. Går att tvätta med ett speciellt medel som din färghandlare kan upplysa dig om. Måla med en silikatfärg som andas ut eventuell fukt inifrån. Underhåll? Tja, det kommer ju att behöva tvättas beroende på kulör ni väljer, men det är inte speciellt omfattande, och har ni väl mättat teglet en gång så blir eventuell ommålning inte speciellt blodig. Personligen tycker jag det är vrålsnyggt med målade tegelhus
Det där är inget farligt, det är så det teglet ser ut, det är brännmärken från tillverkningen.
Ska du nu måla om huset så är det bättre att putsa, om du vill ha kvart teglets struktur och är lite snål så tunnslamma med Stänkputs i valfri kulör (genomfärgat)
Det där är inget farligt, det är så det teglet ser ut, det är brännmärken från tillverkningen.
Ska du nu måla om huset så är det bättre att putsa, om du vill ha kvart teglets struktur och är lite snål så tunnslamma med Stänkputs i valfri kulör (genomfärgat)
På vilket sätt är det bättre att putsa eller tunnslamma?
Fäster färgen bättre? Mindre risk för frostsprängning?
estetisk och ekonomisk !
det mkt mer omfattande att lägga på en puts,men också bättre och större valmöjligheter.
frostsprängning har inget med saken att göra, på den frågan är svartet att hålla löpande koll på avrinning och åtgärda brister snabbt.