Byggahus.se

Fläck på ekparkett pga kattpiss-vad göra ?

1. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym
    När vi drog undan en stor fåtölj uppdagedes att katten hade pinkat en liten pöl som torkat ut under c:a 2 veckors tid. Fläcken torkades med div rengöringsmedel men vi har fortfarande en ful brun fläck mot den ljusa ekparketten som är i original från 30-talet, vad jag kan se har det alltså läckt igenom lackskiktet och angripit träet.

Innan vi ger oss in på mer drastiska åtgärder typ sandpapper med mera vill jag kolla med er på forumet om någon annan varit i liknande situation och vilken åtgärd som är bäst.

2. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem

Re: Fläck på ekparkett pga kattpiss-vad göra ?

Hej!

Jag tror tyvärr att det blir svårt att få bort din fläck. Vi hade en stor sådan fläck på vår ekparkett i vårt vardagsrum också. Den var ordentligt ingrodd (från förre ägaren, vi vet historien, det är kiss) i träet och gick inte ens bort helt när vi slipade om parketten. Han som slipade sa att just kissfläckar i princip är omöjliga att få bort och tyvärr är de ju mörka också.

/pinebar

3. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Re: Fläck på ekparkett pga kattpiss-vad göra ?

Sandpapper fungerade INTE !!
    Däremot funkade följande för mig:
    Dränk in fläcken med T-Röd, vänta i c:a 1 min, torka av. Dra sen spetsen på en morakniv försiktigt PARALLELT med ekparkettens ådring fram och tillbaka. Gör detta i många omgångar till allt "brunt" försvunnit, observera att den gamla lacken inte kommer att finnas kvar i detta område och är därför sen oskyddad.
    Torka sen av med T-Röd 1 gång till, torka av direkt, blås mer hårtork på området tills träet är helt torrt och ta sen lite möbelpolityr och gnid in, torka av överflödet efter ett par min.

Hos mig är området nu i princip helt osynligt. Däremot är jag osäker hur det kan bli hos någon annan med samma problem så ta då och prova i liten skala först.
    Ev ska jag försöka provlacka det skadade området senare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.