Byggahus.se

Fladdrande ljud i väggen

1. M
    Medlem Nivå 1
    Igår började helt plötsligt ett obehagligt ljud i innerväggen i sovrummet. Ett högt, fladdrande ljud från vingar som slog snabbt. (Se film) Då och då blev det tyst, gissningsvis när "saken" behövde vila. Har aldrig varit med om något liknande förut så är omöjligt för mig att avgöra vad det kan vara? Har noterat att vi har små fåglar som bor uppe i taknocken, precis ovanför samma rum som detta inträffade, men har ytterst svårt att tänka mig att det är en fågel som ramlat ned på detta sätt. Någon som har en idé på vad detta kan vara?

Ska tillägga att det inte var något annat ljud än just detta fladdrande. En fågel hade pipit och gjort andra ljud från sig. Knackade precis på väggen, och då började det låta igen en kort stund, men avsevärt mycket mindre då orken hos "saken" förmodligen är slut.

Logga in för att se filmer.
    Redigerat 6 jul 20:40
  2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Fladdermus?

3. M
    Medlem Nivå 1
    Ja tanken slog mig, men med tanke på hastigheten på vingslagen blev jag osäker. Plus att det måste vara extremt trångt där inne att kunna flaxa med vingarna för en fladdermus.

Redigerat 6 jul 20:46
  4. M
    Medlem Nivå 1
    ... Och en till video där ljudet hörs ännu bättre. Låter ju nästan som en slagborr..

Logga in för att se filmer.
  5. GoC
    Medlem · Nivå 12
    Fladdermöss flaxar inte i väggarna. Dom klättrar ut och flyger sedan ljudlöst.
    Har en koloni som bott i ytterväggen på sommarstugan i tiotals år.
    Man märker dom bara när man sitter ute i mörkret och fladdermössen kommer flygandes nästan ljudlöst över huvudet och jagar mygg och andra små flygfän.

• Laddar…
  6. M
    Husägare · Nivå 10
    Det är väl mössen som hyrt en slagborr i miniatyr och håller på att renovera sitt bo?

7. M
    Medlem Nivå 1
    Haha, ja man skulle kunna tro det.

8. M
    Medlem Nivå 1
    En tanke jag haft är om det är fåglarna som tagit någon form av insekt som ramlat ned mellan panelen och innerväggen. Typ trollslända eller annan större insekt?

9. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Vilket märkligt ljud, det är så utdraget/utan paus. Tänkte också att det kunde vara en större insekt som fastnat och durrar i panik... Är detta alltså en innervägg mellan 2 rum?

10. M
    Medlem Nivå 1
    Ja mycket märkligt, och ja det hörs att vad det än är som fastnat där har panik! Nej detta är ytterväggen.

11. MariaiÖstergötland
    Trädgårdsfixare Nivå 12
    Hörs det fortfarande?

12. M
    Medlem Nivå 1
    Om jag knackar på stället där ljudet hördes ifrån, hörs numera endast ett svagt vibrerande/fladdrande ljud en kort stund, men sen blir det tyst. Så förmodligen är den helt slut och på väg att dö..

13. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Fladdermöss kan få för sig att bo i väggarna i husen. Så var det hos mormor och morfar när jag var liten. De kryper runt, särskilt under nätterna, och vad jag minns lät det ungefär sådär.

14. D
    Medlem Nivå 4
    Jag tycker inte det låter som ett djurs alls, utan mer mekaniskt.

By the way, förekommer rabies bland svenska fladdermöss?

15. ricebridge
    Husägare · Nivå 15
    • Laddar…