Hej
Behöver er hjälp - Vad tror ni anledningen kan vara till denna fläck? (se bild)
Har en fläck på innertaket endast i vardagsrummet vid skorsten som inte fanns där förra sommaren. Tullikiwin har dubbla luckor för genomgående eldstad. Hos mig mellan vardagsrum och TV-rum. Nu i vintras eldade jag mycket mer än vad som gjorts tidigare på grund av de dyra energipriserna. Huset är enplan och byggt 2007. Har kollat på kall-vinden men kan inte se att något läckage finns från tak eller runt där skorstenen går upp.
Jag är helt okunnig kvinna på 64 år som nu blir riktigt orolig att jag har fått ett stort problem. Vad tror ni?
Hälsingar Lena
En notering jag råkade se när jag googlade: Kan detta vara anledningen?
Öppna spisar, braskaminer, kakelugnar och liknande bör endast användas för så kallad trivseleldning – och då endast under perioden mellan den 1 oktober och den 31 mars. Starta elden max en gång per dygn och håll elden vid liv ett begränsat antal timmar per tillfälle vid högst två tillfällen per vecka.
Taket i Vardagsrum - Här syns fläck
Taket i TV-rum - Här finns ingen fläck
Behöver er hjälp - Vad tror ni anledningen kan vara till denna fläck? (se bild)
Har en fläck på innertaket endast i vardagsrummet vid skorsten som inte fanns där förra sommaren. Tullikiwin har dubbla luckor för genomgående eldstad. Hos mig mellan vardagsrum och TV-rum. Nu i vintras eldade jag mycket mer än vad som gjorts tidigare på grund av de dyra energipriserna. Huset är enplan och byggt 2007. Har kollat på kall-vinden men kan inte se att något läckage finns från tak eller runt där skorstenen går upp.
Jag är helt okunnig kvinna på 64 år som nu blir riktigt orolig att jag har fått ett stort problem. Vad tror ni?
Hälsingar Lena
En notering jag råkade se när jag googlade: Kan detta vara anledningen?
Öppna spisar, braskaminer, kakelugnar och liknande bör endast användas för så kallad trivseleldning – och då endast under perioden mellan den 1 oktober och den 31 mars. Starta elden max en gång per dygn och håll elden vid liv ett begränsat antal timmar per tillfälle vid högst två tillfällen per vecka.
Taket i Vardagsrum - Här syns fläck
Taket i TV-rum - Här finns ingen fläck
Redigerat:
Harry 73 - Nu fick jag in bilderna
Möjligt kondens
Först känn om det är mjukare på fläcken , om inte sätt på kaminen och känn med händerna om det kommer ut varm luft vid det område .
hitta felet först
hitta felet först
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Flammigt resultat vid målande av innertak
Färg, Måla & Tapetsera -
Fläckar på innertak i badrummet
Badrum -
Hur förlänga ventilationsrör vid byte av innertak?
Ventilation -
Hur göra vid vägen (Glespanel innertak)?
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla innertak. Syns små fläckar vid gipsskruvarna. Spärrfärg först?
Färg, Måla & Tapetsera