Jag har en mindre hyresfastighet som idag har fjärrvärme installerat. Tycker dock att uppvärmningen och varmvattnet känns dyrt. Har därför kollat på att byta till luftvatten.

Har fått en offert installerat och klart för 104k.
Har fått en beräkning av värmepumpstillverkaren som jag tycker verkar bra. Dock så kontrade fjärrvärmeföretaget med att det inte skulle var lönsamt för mig om jag skulle byta.
Det gör mig såklart osäker, kan någon hjälpa mig att reda ut det?

• Faktura med specifikationer över kostnader för elnät, fjärrvärme och vatten/avlopp i en mindre hyresfastighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PDF med energiberäkning för Lunna LT-2130 luft/vatten-värmepump, inklusive detaljer om kostnader, temperaturer och elpris för Vaggeryd oktober-mars.
    Skapa konto
  • Kalkylblad visar kostnadsjämförelse för fjärrvärme och värmepump, inklusive energiförbrukning och kostnader.
    Skapa konto
Cheesen
Krozz Krozz skrev:
Jag har en mindre hyresfastighet som idag har fjärrvärme installerat. Tycker dock att uppvärmningen och varmvattnet känns dyrt. Har därför kollat på att byta till luftvatten.

Har fått en offert installerat och klart för 104k.
Har fått en beräkning av värmepumpstillverkaren som jag tycker verkar bra. Dock så kontrade fjärrvärmeföretaget med att det inte skulle var lönsamt för mig om jag skulle byta.
Det gör mig såklart osäker, kan någon hjälpa mig att reda ut det?
Det som gör ekvationen svår är att Fjärrvärmen har en oerhört billig utrustning medans din värmepump kostar mer (tre gånger mer). Sedan är livslängden åt det minstone det dubbla på din fjärrvärmeanläggning.
Räknade på fjärrvärme kontra bergvärme när vi byggde huset för 8 år sedan och min kalkyl då var att bergvärmen troligen aldrig skulle bli billigare. Den där nya pumpen för 100 000:- vart 10-15 år jämfört med ny fjärrvärmeanläggning för 30 000: vart 25-35:e år är svår att räkna hem. besparingen för våran villa behöver vara 7-8000:- per år och det är svårt när uppvärmingskostnaden ligger på 12-15000:-

• Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Det brukar vara abbkostnaden på fjärrvärmen som äter upp besparingen med ett lågt kwh pris tyvärr. Man ser det särskilt nu på sommaren när värmen är avstängd.

Sätt in sparmunstycken i alla duscharna, sitter det gamla duschmunstycken som tar 12-15 liter/minut idag och du byter till nya som bara drar 5-6 liter/minut så har du en rejäl besparing bara där. Alternativt kan du sänka trycket på varmvattnet via ventilerna vid FJVcentralen.

• Gilla
Krozz
  • Laddar…
Enligt kalkylerna ska du spara in max 10 000:- per år. Om värmepumpen överlever i 10 år blir det ett nollsummespel. Jag är tveksam till att Lunnas billiga Kina-pump håller så länge och är lika driftsäker som fjärrvärmen.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Jag tror däremot du kan spara någon slant och få en bättre komfort om du installerar en luft-luft pump som komplement. Då sänker man värmen på vattenburna systemet och kompletterar upp med luftvärmepumpen dom sista komfortgraderna.
Du får dessutom en luftkonditionering under den stekheta sommaren.

Cheesen Cheesen skrev:
Jag tror däremot du kan spara någon slant och få en bättre komfort om du installerar en luft-luft pump som komplement. Då sänker man värmen på vattenburna systemet och kompletterar upp med luftvärmepumpen dom sista komfortgraderna.
Du får dessutom en luftkonditionering under den stekheta sommaren.
Det är redan luft/luft i 3 av 5 lägenheter idag. Huset är på 360m2 boyta

useless useless skrev:
Enligt kalkylerna ska du spara in max 10 000:- per år. Om värmepumpen överlever i 10 år blir det ett nollsummespel. Jag är tveksam till att Lunnas billiga Kina-pump håller så länge och är lika driftsäker som fjärrvärmen.
Lunnas kalkyl säger 23k per år, stämmer inte det? Ska tydligen vara Toshiba-komponenter innan för skalet. Känner du till företaget sen tidigare?

Krozz Krozz skrev:
Lunnas kalkyl säger 23k per år, stämmer inte det? Ska tydligen vara Toshiba-komponenter innan för skalet. Känner du till företaget sen tidigare?
Den kalkylen innehåller väl inte tappvatten, bara uppvärmning? Ska du värma tappvatten med fjärrvärme, eller någon annan lösning?

Cheesen Cheesen skrev:
Den där nya pumpen för 100 000:- vart 10-15 år jämfört med ny fjärrvärmeanläggning för 30 000: vart 25-35:e år är svår att räkna hem.
Nu tycker jag du är snål. Jag vill påstå 15 till 20 år. Å då vill jag tillägga att det pendeln är mer å 20 år då många byter

useless useless skrev:
Den kalkylen innehåller väl inte tappvatten, bara uppvärmning? Ska du värma tappvatten med fjärrvärme, eller någon annan lösning?
Jo men jag tror det är tappvatten inräknat.

Cheesen Cheesen skrev:
Det som gör ekvationen svår är att Fjärrvärmen har en oerhört billig utrustning medans din värmepump kostar mer (tre gånger mer). Sedan är livslängden åt det minstone det dubbla på din fjärrvärmeanläggning.
Räknade på fjärrvärme kontra bergvärme när vi byggde huset för 8 år sedan och min kalkyl då var att bergvärmen troligen aldrig skulle bli billigare. Den där nya pumpen för 100 000:- vart 10-15 år jämfört med ny fjärrvärmeanläggning för 30 000: vart 25-35:e år är svår att räkna hem. besparingen för våran villa behöver vara 7-8000:- per år och det är svårt när uppvärmingskostnaden ligger på 12-15000:-
Pumpen i sig ligger på 54k, det är även en varmvatten beredare på 400l och en slingtank på 150l och installation med i priset på 104k.

Krozz Krozz skrev:
Jo men jag tror det är tappvatten inräknat.
Kalkylen är ju bara från oktober till mars. Ska alla duscha kallt däremellan?
Men visst, räknar man bara med halva kostnaden så blir det såklart en fördelaktig kalkyl...

Det är nog värt att höra av sig till elnätsägaren och fråga om en uppsäkring innebär några kostnader. Om jag såg rätt var det 20 A idag, och det kanske inte räcker så långt... Sen finns det en fallgrop gällande varmvattenförbrukning när det är flerbostadshus. Klarar värmepumpen som är tänkt verkligen morgonduschen? Eller behöver du lägga till en ackumulatortank?

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Skulle aldrig byta bort fjärrvärmen mot en "noname" pump, speciellt inte då det är en hyresfastighet.

Nu har du nästan obegränsad effekt på värme och varmvatten med få saker som kan gå sönder och går det sönder kan i princip varje rörkrökare komma och laga eller rent av leverantören kan komma på jour.

Säljaren av pumpen, kommer dom kunna komma nyårsnatten och laga pumpen om den kastar in handuken? Ska du då köra en krallig elpatron på 20A huvudsäkring som backup, kommer du kunna fylla upp aitik dagbrottet med trasiga säkringar efter ett dygn.

Satsa pengarna på digitalt styrda termostater till alla element och styr värmen smartare, hyresgästen kan justera mellan 15 och 21,5c. Spärra LLVP till max 25c.

Se över ventilationen, kanske installera mini ftx i varje lägenhet med pax i badrummet.
Snålspolande munstycken överallt, spärra varmvatten över 65c.

Ska du ha värmepump, borra och sätt in en pump från känd leverantör med lokal anknytning.

• Gilla
Krozz
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kalkylen är ju bara från oktober till mars. Ska alla duscha kallt däremellan?
Men visst, räknar man bara med halva kostnaden så blir det såklart en fördelaktig kalkyl...
Fjärrvärmen är på helåret, det är de kWh jag vill ersätta. Att han valde okt-mars i sin kalkyl var enligt honom då priset på el är högst och behovet av värme högst. Eller tänker jag fel?
Det är den totala förbrukade energimängd per år som jag vill ersätta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.