Jag skulle vilja veta hur mycket el som går åt till vissa funktioner i sommarstugan över vintern.
Speciellt är det i mitt fall frågan om en 70 l varmvattenberedare som står under huset och som inte går att tömma....
Så jag måste ha på värmen hela vintern även om allt annat är avstängt så att den inte fryser sönder...
Värmaren är inkopplad med stickpropp i krypgrunden.

Nu är frågan hur mycket den drar under de 4-5 månader som vi inte är där? Jag antar att det handlar om kompensering för värmeförlusten genom höljets isolering samt isoleringen i det utrymme där den sitter. Men jag vet inte hur mycket det handlar om.

Bäst vore om man kunde koppla in någon sorts registreringsapparat som kan läsas av via trådlöst nätverk eller som regelbundet skickar förbrukningsdata (kWh och tid) till mig. Skulle ju gå bra att koppla in via stickproppen i detta fall.

Finns det någon sådan pryl?
Och i så fall var får man tag på den?

Det jag hittat hittills är en grej som ser ut ungefär som en timer men som registrerar energiförbrukningen på den apparat som kopplas in efter den. Problemet med en sån är att man måste åka ut till stugan för att läsa av den.
Så en Internet-kopplad pryl som automatiskt rapporterar eller tillåter avläsning vid behov är vad jag är ute efter.

Inte svar på din fråga men vad har du mer som drar ström i stugan, totala förbrukningen brukar kunna se med hjälp av någon app från sin nätleverantör.
Vet inte hur låg temp temp man kan ställa på din vvb, men om du kan ställa den på 10 grader tex. och omgivningstempen är max -10 så gissar jag på att den drar mindre än 200kW/h på en vinter.
Om du kan fjärravläsa din vvb vad ska du göra med den informationen,
ska du åka dit och dra ut sladden om den drar för mycket?

Huset har underhållsvärme inomhus mellan 5-10 grader. Normalt dra stugan 3500 kWh under vintern, men jag vet inte hur stor andel som är vvb av detta.
Det som är problemet är att den gamla vvb:n vi har (fanns när vi köpte huset) inte kan tömmas på vatten och att den står under huset där det kan bli frost.
Dessutom har jag för mig att termostaten inte kan ändras, den står på sisådär 75 grader. Så det är avsevärd temp-skillnad mellan vattnet och luften...

Mätningen är för att se ifall det lönar sig att byta vvb eller om elkostnaden för vattnet är såpass låg att man får ta det som driftkostnad.

Hade inte tänkt på justering av termostaten under vintern, det kanske vore det näst bästa efter vattentömning, för om jag kunde ställa den på tex 15-20 grader så borde det inte dra särskilt mycket när man inte använder något vatten.
Jag får undersöka om termostaten faktiskt kan ändras, i så fall är det ju en god lösning.

Tänk bara på att det kanske är vvb 75 gradiga temp som skyddar rören runt omkring vvb från att frysa sönder.
Om du sätter en vanlig energimätare till beredaren så ser du ju till våren hur mycket den har dragit, du kommer väl antagligen inte åka dit mitt i vintern och byta beredare.

Nja,
vi brukar stänga av inkommande vatten och sen blåsa ur rören så att de är tomma.
Det är bara vvb som vi inte lyckats tömma. Har följt instruktionen som står på en skylt på tanken men det blir inget resultat, kommer inget vatten alls.
Så under vintern finns det 70 l vatten i tanken och för att den inte skall frysa är värmen på.
Om jag kunde ställa ner termostaten så skulle det ju vara bra, men jag har inte sett någon sådan på beredaren....

En Logger 2020 landade precis hemma, den kan övervaka det du vill, du behöver komplettera med någon typ av internetkoppling ex mobilt bredband om du inte redan har i huset.

http://www.energibutiken.se/

Bygg in din vvb i en liten låda av plywood eller liknande och klä invändigt med isolering. Sätt en frostvakt inne i lådan (ett litet element som ser till att det aldrig blir minusgrader). Sen kan du lugnt stänga av din vvb. Det borde sänka din elräkning.

Eon har något som heter 100 koll
som verkar ha möjlighet att både visa total och enskilda förbrukade i nån app
om du inte gett upp den tanken.

Beredaren står redan i en inneslutning murad av lättbetong utom framsidan som är täckt av en 70 mm frigolitskiva.
Jag har inte tänkt på möjligheten av en yttre temperaturvakt, jag antar att det är nån sorts apparat som kopplar in ström när det blir kallt.
Så om man kopplar en sådan mellan vvb och eluttaget och låter uttaget vara strömförande så blir vvb utan ström till dess att temperaturen inne i boxen blir under noll? Men då slås strömmen på och vattnet värms upp och temperaturen i boxen stiger varvid den slår av.
Har jag uppfattat det rätt?

NEHEJ, nu slog jag upp det på Google och det visar sig att frostvakt inte är någon vakt alls utan helt enkelt en termostatstyrd el-radiator. Dvs man värmer upp utrymmet där vvb står till inställd temperatur (minst +5 grader tydligen).
Kan iofs vara en OK lösning eftersom vattnet inte kan frysa om luften runtom vvb aldrig får minustemperatur.
Och jämfört med att köra vvb hela vintern så lär det bli betydligt lägre energiåtgång eftersom temperaturskillnaden blir lägre.

Nu har jag hittat en temperaturvakt som nog skulle funka ungefär som jag tänkt mig.
Hos Clas-Olle förstås.

Redigerat:
Peter2400 skrev:
Eon har något som heter 100 koll
som verkar ha möjlighet att både visa total och enskilda förbrukade i nån app
om du inte gett upp den tanken.
Det var brevet från Eon som kom idag med erbjudande om den här mätaren som triggade min undring här. Tycker att Eon:s beskrivning är undermålig (om man är vänlig) så deras grej vill jag inte köpa.
Min tråd handlade ju först om att bara ta reda på hur det är med monitor-möjligheten men nu har det blivit mer av att förhindra frysning utan att ha vvb påslagen alls...

Vattenfall säljer en logger för 500 :- kopplas via wifi

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.