1 829 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fjällstuga friggebod isolering mm
Tänkte bygga en friggebod i Sälen som komplement till huvudbyggnaden. Tanken är att dela friggeboden i två delar dels ett litet förråd och dels ett gästrum. Min första tanke var att köpa en byggsats med tilläggspaket isolering. Men sedan när man läser är det inte så mycket isolering för en fjällstuga. Visst det är en kompromiss mellan pengar, utrymme, komfort, elförbrukning. Sedan har vi det med snön, takkonstruktionerna känns inte så stabila.
Någon annan som har en friggebod i fjällmiljö som har erfarenhet?
Min tanke är nu att isolera med följande
Vägg 120+45
Tak 220
Golv 190
Limträbalk 270*56 Takstolar 220*45
Vägg 120*45 + 45*45
Golv 190*45
Sedan tänkte jag nog isolera allt på en gång fast förrådet inte behöver vara uppvärmt i detta läge.
Tänkte Cellulosa som isolering och ingen plastfolie.
Sedan har jag funderingar kring grund, plintar kontra markskruv ifrån slutagräv
Tankar synpunkter?
Någon annan som har en friggebod i fjällmiljö som har erfarenhet?
Min tanke är nu att isolera med följande
Vägg 120+45
Tak 220
Golv 190
Limträbalk 270*56 Takstolar 220*45
Vägg 120*45 + 45*45
Golv 190*45
Sedan tänkte jag nog isolera allt på en gång fast förrådet inte behöver vara uppvärmt i detta läge.
Tänkte Cellulosa som isolering och ingen plastfolie.
Sedan har jag funderingar kring grund, plintar kontra markskruv ifrån slutagräv
Tankar synpunkter?
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
423 kr inkl moms
Läs mer
Ingen som har byggt en Friggebod i fjällmiljö? Någon har väl synpunkter? Annars tror jag att jag är ungefär rätt ute, enda friggeboden som jag har hittat som är färdig och för fjällmiljö Årehuset 15, verkar ha ungefär samma mängd isolering. Har även läst lite om skumisolering och enl uppgift ska man spara ungefär halva isolerlängden för motsvarande isolering. Någon som gjort det på attefallare eller friggebod?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 577 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 577 inlägg
Allt handlar väl om komfort. Vi har en äldre sovstuga vid vår fjällstuga i Västerbottensfjällen. Den har nog bara 70 mm glasull i väggarna plus 45 mm planktimmer. I taket o golv är det nog inte så väldigt mycket mer.
Kanske inte att rekommendera så lite isolering men det går utan problem att värma till drygt 20 grader med hjälp av ett par element även när det är rätt kallt. Dock är det rätt golvkallt där inne.
Räcker för en gäststuga där man bara sover och som värms upp då och då, men skulle nog kosta skjortan att hålla varmt året om.
Så jag tror att ni klarar er väldigt bra med isoleringen du beskriver om ni bara tänker värma upp den när ni får gäster.
Kanske inte att rekommendera så lite isolering men det går utan problem att värma till drygt 20 grader med hjälp av ett par element även när det är rätt kallt. Dock är det rätt golvkallt där inne.
Räcker för en gäststuga där man bara sover och som värms upp då och då, men skulle nog kosta skjortan att hålla varmt året om.
Så jag tror att ni klarar er väldigt bra med isoleringen du beskriver om ni bara tänker värma upp den när ni får gäster.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råd om tilläggsisoleringa av golvbjälklag i fjällstuga - fuktproblem?
Isolering -
isolering av friggebod, luftspalt ?
Isolering -
Råd Önskas för Inre Isolering av Friggebod: Material och Metoder
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolering friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolering i friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus