Byggahus.se

Fjärrvärme och luft/luftvärmepump

1. H
    Husägare · Västerås · 24 inlägg

Hildor

Husägare
    Vi har fjärrvärme idag med vattenburna element, förra ägaren satte in 2 luftvärmepumpar i huset och enligt min kompis ska det vara billigare att köra värmepumparna är det vattenburna. Jag hittar ingen kalkylator för sånt här - såg ut o vara nerstängt.
    Vi hade energirådgivarna här o de sa att det var bättre att satsa på 1 system o då välja det som redan fanns i huset, vattenburen värme.
    Jag kan inget om sånt här och vet inte riktigt vad jag ska kolla efter heller, vart hittar jag info om varför det är billigare att köra VP'arna?

Idag vid +5 är det svinkallt på golven, lite kallt i huset, så vi vill snart börja brassa på värmen så man slipper sitta med filtar o annat på sig.

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 458 inlägg

Josth

Medlem
    Det beror en hel del på var man bor och vilka priser som gäller för fjärrvärmen men också elen där. Vet man fjärrvärmeförbrukningen innan luftluftvärmepumparna installerades är det bra som utgångspunkt. Gissningsvis blir det lite lägre driftskostnader med luftluftvärmepumparna men dessa kanske inte håller mer än i 15 år och då måste man köpa nya. En fjärrvärmeväxlare kan hålla det dubbla, ca 30 år. Bor man i en stad med en bra fjärrvärmetaxa kanske förtjänsten blir minimal i det längre tidsperspektivet. Man behöver räkna noga vilka kostnaderna blir.

3. M
    Husägare · Östergötland · 2 214 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Kolla upp hur mycket fjärrvärmen kostar per kWh, dvs enbart rörliga kostnaden. Har inte jättekoll på vad genomsnittet är. Det första jag hittar när jag googlar är 74,5 öre inkl. moms så tar det som exempel. Om då värnepumparna har ett COP-värde på åtminstone 4,0, vilket bör gälla (om de inte är väldigt gamla) så länge det är plusgrader ute åtminstone, då måste den rörliga kostnaden för elen överstiga 3 kr per kWh för att det inte ska vara billigare att värma med pumparna (så mycket det går). I nuläget är det sällan elen är så dyr, även om det kan hända vissa timmar främst på vintern, om man har ett timprisavtal.

Blir det sen jättekallt så kör du på fjärrvärmen enbart, hjälper även till att inte överbelasta elnätet i onödan.

4. T
    Medlem · Sö · 2 175 inlägg

TheGame

Medlem
    Vi har både fjärrvärme och en luftvärmepump.
    Om det är det som menas med en sån där fläkt på utsidan och en som blåser på insidan? :)

Kör alltid fjärrvärme för pumpen värmer typ bara ett vardagsrum och hall,men är det kring +5 - -5 grader brukar fjärrvärmen ligga efter så antingen är det kallt eller varmt.
    Kallt så brukar vi köra luftvärmepump en för att boosta lite värme :)

5. M
    Husägare · Östergötland · 2 214 inlägg

Magnus E K

Husägare
    Kan lägga till att min uträkning ovan bara säger vad som är billigast att köra givet att båda systemen redan finns. Frågan om det var lönsamt att sätta in pumpen/pumparna är mer komplex. Och om pumparna har några år på nacken och uträkningen visar att de bara är marginellt lönsamma är det kanske bättre att spara på dem för att kunna använda till kyla på sommaren. (Å andra sidan kanske de inte mår bra av att stå helt stilla alltför länge heller, så jag skulle nog köra dem ibland när det är "lagom" kallt ute.)

6. J

Josth

Medlem
    Man brukar ofta använda ett elpris runt 1,30 kr/kWh har jag sett t.ex. i energideklarationer och åtgärdsrapporter. Ska vara med energiskatt, överföringsavgift och moms också förutom själva el-handelskostnaden per kWh. Om man använder en luftluftvärmepump när det är nollgradigt och kallare tycker jag man ska räkna med COP 3 snarare än COP 4. Avfrostningarna tar en del tid och energi.

7. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (men hjärtat är kvar i Blekinge) · 340 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Den lösningen kan bli svår i framtiden. Fjärrvärmebolagen kommer antingen att ta ut en effekttaxa => det blir väldigt dyr fjärrvärme när du behöver ta ut den. Eller så kopplar de av dig och bygger en annläggningspark med bättre balans mellan Energi-och effektbehov.

Till TS, finns det fjärrvärme så hade jag valt det alla dagar i veckan. Billigt, smidigt och (beroende på bolag men de flesta i Sverige) bidra till en väldigt stor samhällsnytta genom att man dels avgiftar samhället på avfall men också inte belastar elsystemet i onödan.

8. H

Hildor

Husägare
    Pumparna är installerade 2019 och är Panasonic, tror de heter Sverigepumpen eller nått. Det sas att de installeras för att kunna kyla på sommaren. Vi har 2 stycken i hus + (ombyggd) tillbyggnadsdel. Element finns i alla rum, har luftat dom i somras.
    Vi bor i Västerås så det är ju inte Norrlandsvintrar här, brukar mest hålla sig mellan -5 och uppåt.
    Det står i min app att det kostar 1,18 per kwh (tror vi har rörligt pris) och sen på fakt så står det olika summor för månaderna, däremot kostnad på 0,53 kwh på augusti till exempel, ännu mindre i juli.

9. H

Hildor

Husägare
  10. J

Josth

Medlem
    Det intressanta att följa upp är antal kWh fjärrvärme per månad och antal kWh el per månad. Vad det blir i kronor inkl. fasta månadskostnader är mer sekundärt. Tittar man på Mälarenergis taxor för fjärrvärmen ser man att man tjänar på att använda luftluftvärmepumparna för värme under perioden september till maj. För att kunna räkna på lång sikt behövs mer data om månadsförbrukningarna etc.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.