Hej!
Jag har flyttat in i mitt nyproducerade hus enligt totalentreprenad. Huset är arkitektritat och ingår i ett område om totalt 14 hus. Vid slutbesiktningen påtalade jag att värmen var mycket ojämn på undervåningen. Vi har fjärrvärme med vattenburen golvvärme i hela undervåningen. Denna drivs av ett alfa laval system typ cetetherm mini med pump RS15/4-3C. Enligt manualen krävs en extra pump om man skall koppla till golvvärme. Detta kan jag inte se är installerat och in/ut värmen skiljer runt 10C. Till detta verkar det som byggaren har beslutat om 5 slingor på undervåningen. Hörsägen säger att VVS installatören rekommenderade 9 slingor, Detta innebär att EN termostat styr entrehallen, toalett (ca 2kvm), bad och tvättstuga. Pga rumsstorleksskillanden samt att man kanske vill ha varmare i hall än i badrum (vintertid) upplever jag detta som en snål lösning? Besiktningsmannen reviderade det till "värmen ej inställd". Någon som vet vad VVS AMA säger om termostater i olika rum? Vad anser ni om pumpsystemet utan extra tilläggspump? I ett av rummen är även trägolven varma. Kan detta verkligen vara bra för golvet? Jag känner att jag inte kan bedöma detta själv och har ingen som står på "min" sida!
Tacksam svar
/Daniel

hur många kvadrat har ni?

totalt 170, undervåning som har golvvärme uppskattningsvis 120-130kvm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.