Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fjärrvärme eller luft/vattenpump

1. T
    Medlem · 2 inlägg

Tina M

Medlem
    Hej!

vi har köpt ett radhus från 1965 som värms upp med el och vattenpanna, vi har alltså redan ett vattenburet elsystem. Nu funderar vi på att antingen sätta in en luft-vattenpump eller fjärrvärme. Ingen av grannarna i samma länga som oss har fjärrvärme utan två har luft-vattenpump och två bergvärme. Radhuset mittemot oss på gatan har dock fjärrvärme så det borde gå att installera det hos oss också. Har varit i kontakt med Stockholm Exergi men de tar tydligen inte emot några nyanslutningar i dagsläget då de håller på och ser över sin prissättning.
    Behöver råd om vad som är bäst, fjärrvärme eller luft-vattenpump? Vi är en familj på fyra personer, 2 små barn så vi kommer nog ha ganska hög elförbrukning, vi planerar även att bo kvar i huset i flera år.

Tack tacksamt emot råd/tips på hur jag ska resonera!
    Allt gott!
    Tina

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 26 333 inlägg
    Eftersom det inte går att beställa fjärrvärme så är väl svaret ganska givet, eller?
    Jag skulle ha satsat på bergvärme.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · 2 inlägg

Tina M

Medlem
    Det kommer förhoppningsvis kunna gå att välja fjärrvärme till hösten samt att vi inte flyttar in förrän i augusti så jag har lite tid på mig att undersöka alternativen.

4. K
    Medlem · 232 inlägg

Kallens

Medlem
    Jag hade valt fjärrvärme, om inte installationskostnaden är alldeles uppåt väggarna.

Räkna på driftkostnaden jämfört med bergvärme, efter att de har uppdaterat prislistan. Men jämförelsen med bvp blir ju svår när elpriserna varierar så. Men bara att vara lite mer oberoende av elpriser är kanske värt något också.

Men fördelar med fjv är låga underhållskostnader. Inget byte av bvp för 100k efter 15 år, istället byter du undercentralen för 40k efter 30år. "Oändligt" med varmvatten är också en annan fördel.

5. J
    Medlem · Stockholm · 5 624 inlägg

JosthPremiumikon: Hand

Medlem
    Både fjärrvärmeväxlare och bergvärmepump anses ha en livslängd på 20 år i studier jag sett. Nackdelen med värmepump är att man kan behöva byta kompressorn efter 10-15 år och det kostar många slantar. Å andra sidan slipper man den fasta avgiften per år för fjärrvärmen så man behöver räkna noggrant och göra ett par olika scenarion för framtiden. Om man vet elförbrukningen i radhuset och med hur många personer den avser är det väldigt bra indata. Man bör också ta reda på hur det vattenburna radiatorsystemet är dimensionerat då värmepumpar har begränsningar och det kan skilja ganska mycket mellan olika fabrikat. Vilken framledningstemperatur behövs vid DVUT för att orka hålla 21° inne? DVUT är ca -16° för Stockholmsområdet. Om el-pannan är bra inställd kan det gå att läsa ut inställningarna för värmekurvan.
    Luftvattenvärmepumpar är numera så bra att de är väl konkurrenskraftiga med bergvärme i södra halvan av landet om man tycker utedelen är okej.

• Laddar…
  6. K
    Medlem · 232 inlägg

Kallens

Medlem
    Varför skrev jag bergvärme? Luft/vatten ska det såklart vara. Där brukar väl livslängden dock vara ännu kortare. Jag tror 20 år för en fjv central är extremt pessimistiskt, och 20år för en luft/vatten väldigt optimistiskt. Kanske kan du också säkra ner el abbonemanget om du kör fjv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.