1 044 läst · 15 svar
1k läst
15 svar
Fjärrvärme eller luft/vatten 2025?
Sida 1 av 2
Hej
Ny på forumet men läser ofta för tips och ideer.
Söker runt men hittar inte riktigt samma situation som jag sitter i, ursäktar om jag letat för dåligt.
Vi bor idag i radhus 122kvm som värms med vattenburet system, elpanna. Det finns fjärrvärme i krypgrunden och därmed förberett och behöver inte schaktas ny servisledning, bara ett par nya rör upp från grunden och inkoppling central.
Lokala energibolaget tar 110.000kr för anslutning, som jag förstår innefattar hela kalaset med installation, bortforsling av den gamla pannan och fjärrvärmecentral. I min värld är det ändå en rätt styv investering för 3m rör upp ur grunden, central och installation. Men det kanske är vad man får ge i dag.. Luft/vatten med tillbehör och lite smart styrning ser ut att kunna landa på uppemot 150.000 idag.
Frågan är ju då om det är mer värt att investera i luft/vatten? Svårt att läsa sig till vad uppvärmningen idag ger för utslag på elkostnaderna och hur man kan ställa fjärrvärmens månadskostnader (som uppenbarligen stiger..) mot elpriset man månadsvis landar på.
Jag lägger hellre en större summa idag och får en lägre månadskostnad i framtiden, men det gör väl alla.
Kan tilläggas att jag behöver sätta nya ventiler på samtliga radiatorer och planerar sätta smarta termostater, kollat på Tados system för att kunna rumsreglera mer.
Tacksam för lite input och tips!
Ny på forumet men läser ofta för tips och ideer.
Söker runt men hittar inte riktigt samma situation som jag sitter i, ursäktar om jag letat för dåligt.
Vi bor idag i radhus 122kvm som värms med vattenburet system, elpanna. Det finns fjärrvärme i krypgrunden och därmed förberett och behöver inte schaktas ny servisledning, bara ett par nya rör upp från grunden och inkoppling central.
Lokala energibolaget tar 110.000kr för anslutning, som jag förstår innefattar hela kalaset med installation, bortforsling av den gamla pannan och fjärrvärmecentral. I min värld är det ändå en rätt styv investering för 3m rör upp ur grunden, central och installation. Men det kanske är vad man får ge i dag.. Luft/vatten med tillbehör och lite smart styrning ser ut att kunna landa på uppemot 150.000 idag.
Frågan är ju då om det är mer värt att investera i luft/vatten? Svårt att läsa sig till vad uppvärmningen idag ger för utslag på elkostnaderna och hur man kan ställa fjärrvärmens månadskostnader (som uppenbarligen stiger..) mot elpriset man månadsvis landar på.
Jag lägger hellre en större summa idag och får en lägre månadskostnad i framtiden, men det gör väl alla.
Kan tilläggas att jag behöver sätta nya ventiler på samtliga radiatorer och planerar sätta smarta termostater, kollat på Tados system för att kunna rumsreglera mer.
Tacksam för lite input och tips!
Jag hade gjort en beräkning där jag jämfört fjärrvärmens kostnader + din troliga möjlighet att säkra ner huset + din påverkan på effektavgiften mot då luftvärmepumpens kostnader + dess påverkan på huset säkring + effektavgiften.
Jag är inte säker på vad resultatet är, jag ska själv göra en liknande utredning vad det lider och just effektavgiften är en av de stora orosmolnen just nu till luftvärmepumpens nackdel.
Jag är inte säker på vad resultatet är, jag ska själv göra en liknande utredning vad det lider och just effektavgiften är en av de stora orosmolnen just nu till luftvärmepumpens nackdel.
Det är minsann en ganska svår fråga. Fjärrvärme är smidigt när man bor i radhus men ibland går det bra att istället installera luftvattenvärmepump (eller luftvärmepump). Har man tur och fjärrvärmepannan t.ex. drivs av återvunnen processenergi från industri på orten kan de hålla en skapligt låg prisnivå på fjärrvärmen. Eldas däremot pannorna med t.ex. skogsflis så har priset på det stigit till mer än det dubbla på två år och fjärrvärmen har därmed gått upp kraftigt i pris på väldigt många orter. Det gäller som sagt att sätta sig ner och försöka räkna på kostnaderna där man bor så bra man bara kan.
Ja riktigt klurigt.
Sen tänker man naturligtvis på vad som ev kan vara värdehöjande för huset med, samt placering av utedel krånglar till saker en del.
Vi har idag faktiskt en luft/luft i vardagsrummet som helt ok täcker behovet på nedervåningen, men det kan ligga på 21C nere och bara 16C på ovanvåningen.
Därav tanken att se över alla ventiler och termostater, då kan man ju såklart ställa rummen olika vilket vi inte kan idag pga gamla igenrötna ventiler.
Sen tänker man naturligtvis på vad som ev kan vara värdehöjande för huset med, samt placering av utedel krånglar till saker en del.
Vi har idag faktiskt en luft/luft i vardagsrummet som helt ok täcker behovet på nedervåningen, men det kan ligga på 21C nere och bara 16C på ovanvåningen.
Därav tanken att se över alla ventiler och termostater, då kan man ju såklart ställa rummen olika vilket vi inte kan idag pga gamla igenrötna ventiler.
Om du väldigt mycket gillar termostater av olika slag så satsa på fjärrvärme. Det fungerar med fjärrvärme (och elpanna). Har man luftvattenvärmepump eller motsvarande så ska helst alla termostater bara stå på max och värmen i huset regleras med inställningarna i värmepumpen. Detta beroende på moderna värmepumpars arbetssätt.
Kollar jag prislistan hos Mölndal Energi så verkar den fasta kostnaden för fjärrvärmen ligga runt 1000:- i månaden. Kan det verkligen vara så dyrt?
Om det stämmer så blir det nog billigare med en värmepump. Slår man ut investeringskostnaden på runt 15 år så blir det samma "fasta" kostnad som fjärrvärmen. Räknar man med ett COP på 3 och ett elpris på 2:-/kWh hamnar man på ca 70 öre per producerad kWh, vilket är i paritet med fjärrvärmen.
Dock är ju fjärrvärmen tryggare då någon annan står för risken. Sen kan det vara vanskligt med bullrande utedelar i radhus med korta avstånd till grannarna.
Om det stämmer så blir det nog billigare med en värmepump. Slår man ut investeringskostnaden på runt 15 år så blir det samma "fasta" kostnad som fjärrvärmen. Räknar man med ett COP på 3 och ett elpris på 2:-/kWh hamnar man på ca 70 öre per producerad kWh, vilket är i paritet med fjärrvärmen.
Dock är ju fjärrvärmen tryggare då någon annan står för risken. Sen kan det vara vanskligt med bullrande utedelar i radhus med korta avstånd till grannarna.
jo men jag gillar absolut att ha möjligheten att kunna styra värmen av och till i tex gästrummet, uppe/nere osv och ser väl framåt att det ska vara ett så smart hus som möjligt. Där har jag lutat mer mot fjärrvärmen. Och även då för en värdehöjning som sagt, men den är kanske likvärdig med luft/vatten.J Josth skrev:Om du väldigt mycket gillar termostater av olika slag så satsa på fjärrvärme. Det fungerar med fjärrvärme (och elpanna). Har man luftvattenvärmepump eller motsvarande så ska helst alla termostater bara stå på max och värmen i huset regleras med inställningarna i värmepumpen. Detta beroende på moderna värmepumpars arbetssätt.
som jag fattar det finns det två prismodeller som dom kallar Insteg och Ordinarie, en där du går in med snäppet större investering och kostnad på ca 600/mån och en mindre startinvestering där månadskostnad är ca 1000/månuseless skrev:
Kollar jag prislistan hos Mölndal Energi så verkar den fasta kostnaden för fjärrvärmen ligga runt 1000:- i månaden. Kan det verkligen vara så dyrt?
Har inte fått komplett offert än med förklaring på prismodellerna, bara hört att grannen har fast avgift på ca 600kr men där var det anslutet när dom köpte för 4-5 år sedan
Jo, men då måste man offra ytterligare 60x60 cm golvyta. En stor fördel med fjärrvärmen (om centralen har värmeväxlare till tappvattnet) är att den tar liten plats.V Vector skrev:
Jag antar att ni har relativt låg förbrukning? Det tillsammans med förmodat liten tomt/nära till grannarna tycker jag talar emot värmepumpen. Jag hade tagit fjärrvärmen och klivit upp på "småhus ordinarie"-abonnemanget direkt.
Ja vi var under 12000kWh 2024 och helt riktigt en liten tomt mitt i längan.useless skrev:
Lutar mer åt fjärrvärmen mycket på grund av arbetet det skulle tillkomma att dra vatten in/ut genom grunden också. Fjärrvärmepipan är ju redan där och någon annan får göra jobbet.
Anledningen till tråden var till mångt och mycket om det faktiskt finns något som talar emot fjärrvärrme, utöver eventuella höjningar vilket det också lär kunna bli på elpriser så som det ser ut idag.