Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fjärrvärme, byta ut utegivare och montera rumsgivare, hur ställer jag in denna?

1. Grillen
    Husägare · Gävleborg · 784 inlägg

Grillen

Husägare
    Har en Danfoss ECL Comfort 110 och där går det att montera en rumsgivare istället för utegivare som jag har nu på plint 7 och 8 enligt manualen.

Men hur installerar och konfigurerar jag denna? Har lite svårt att läsa mig fram till detta men det kan väl inte vara så omständigt att jag måste ringa ut en vvs'are för detta?

Är det någon som kan ge lite steg för steg beskrivning på hur jag ska göra.

T ex kablarna går det väl att ta 0.75mm för det krävs väl inte grövre än det? Och det spelar väl ingen roll i vilken plint jag kopplar i då det bara går runt, eller har jag fel? Och finns det någon maxlängd på kabeln? Det blir ca 20-25m kabel till stället där jag vill ha rumsgivaren placerad då fjärrvärmecentralen är i källaren och givaren ska sitta kring matplatsen är det tänkt.

Sen hur gör man med konfigureringen på själva danfoss enheten så den vet vilken temperatur den ska göra vad? T ex har jag hört flera att man ska lägga själva rumsgivaren i kylen/frysen för att få en låg och säker temperatur att kalibrera mot då jag vet temperaturen på dom 2 ställena, eller är det något man inte behöver göra?

Bifogar lite bilder på sakerna, är det mer ni behöver veta så hojta till så bifogar jag det också.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    centralen.jpg
    danfoss_ecl_comfort_110.jpg
    Danfoss_ESM-10_ersättare_rumsgivare.jpg
    instruktionsbok.jpg

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 688 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Är du säker på att det går att montera rumsgivare i stället för utegivare?
    Nu kan jag inte just denna regulator men alla motsvarande regulatorer jag stött på utgår från utetemperaturen och en reglerkurva man får välja. Man kan sedan komplettera med en innegivare men nyttan av denna är beroende på hur byggnaden ser ut.
    Är du säker på att det går att det går att montera en rumsgivare istället för utegivare, dvs ta bort utegivaren?

3. Grillen

Grillen

Husägare
    Nej det har jag tyvärr inte koll på, antog att det gick när det fanns plats för rumsgivare. Men hur tar man reda på detta? :D

4. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Meningen är att man ska kunna komplettera med innegivare.
    Framgår det inte i manualen vilken plint den ska sitta på?
    När den är ansluten brukar regluatorn hitta den när man slår igång den.
    Misstänker att givaren är av typen pt-1000, borde framgå av manualen.

5. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
  6. Fotografen

Fotografen

Verktygstokig
    Var har du givarna?

utegivare på 1 & 2,
    innegivare på 7 & 8

ecl110.png

7. Grillen

Grillen

Husägare
    Det är den manualen.

Just nu är bara utegivaren monterad på plint 1 och 2. Men jag tycker den svajar så oerhört på radiatorerna när temperaturerna flexar ute, därför hade jag helst velat att bara köra innegivare för att slippa dessa värmetoppar och kyldalar på radiatorerna samt att förhoppningsvis få en jämnare och lägre förbrukning överlag.

8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 13 682 inlägg
  9. Demmpa
    Vi har följande inställningar i menyn:
    2175 = 0.8, 2176 = 0, 2177 = 10, 2178 = 70
    3015 = Off, 3182 = -4.0, 3183 = 0.0
    4030 = 40, 4035 = -2.0, 4036 = 0.0, 4037 = 25, 4085 = Off
    5011 = -15, 5012 = Off, 5013 = Off, 5014 = Off, 5020 = UTE, 5021 = Off, 5081 = 100, 5179 = 18
    6174 = Off, 6184 = 100, 6185 = 60, 6186 = 35, 6187 = 3
    7010 = Off, 7022 = On, 7023 = Off, 7024 = GEAR, 7052 = Off, 7077 = 2, 7078 = 20, 7093 = 10, 7141 = Off, 7162 = 40, 7189 = 10, 7198 = On, 7199 = 0, 7600 = 130.

Edit: Vi har alla fyra tempgivarna inkopplade.

Nej, det behövs ingen kalibrering av givarna, absolut inte genom att tex lägga de i kylen/frysen.

Eftersom reglercentralen ”mäter” temperaturen via resistans så kommer kabelns resistans att påverka det aktuella mätvärdet.
    För att minska kabelns påverkan av mätvärden så bör man gå upp lite i kabelarea vid längre sträckor, 0,75mm^2 å 25 meter kabel kommer att ge ca 0,8° i diff.
    En PT1000-givare ändrar sin resistans med 3,9 Ohm per grad.
    https://www.nn-energy.se/sites/default/files/tools/pt1000tabell.pdf

Redigerat 6 aug 03:43
  10. Grillen

Grillen

Husägare
    @Demmpa framledning och retur, är det givare man sätter runt röret för att mäta temperaturen?

Förstår ingenting av dom där siffrorna tyvärr, är det "generella" siffror eller måste man ställa in olika på varje enskild fjärrvärmecentral?

Och blir det jämnare/mindre temperaturväxlingar om man har alla givare istället för bara utegivaren?

Och är det denna givare man har för retur/framledning? Alltså 2st
    https://store.danfoss.com/se/sv/Cli...vervakningslösningar/Givare/ESM-11/p/087B1165

11. M
    Medlem · Funäsdalen · 784 inlägg

Mellanbarn

Medlem
    Framledning sitter garanterat där redan. Mitt tips är att läsa på hur man trimmar in rätt reglerkurva. De hus jag bott i har alla blivit för varma när utetempen sjönk. En lägre kurva löser det. Sedan gör termostaten på radiatorn ungefär samma jobb som innegivaren.

12. Demmpa
    Framledningsgivare brukar sitta från början, den brukar vara en utanpåliggande.
    Returgivaren begränsningar framledningen så att inte returen blir för varm.
    Bägge fram-/returgivarna kan vara utanpåliggande (den du länkade till) eller insticks.
    Man behöver inte använda Danfoss egna givare till någon av ingångarna utan det räcker att det är PT1000-givare.

De fyra siffrorna är de olika menynivåerna.
    Vissa av inställningarna är generella medan andra är inviduella.
    Exakt vad varje menynivå betyder står i manualen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.