Byggahus.se

Fjärrvärme, bergvärme eller något annat? 100 kvm + 60 kvm biyta

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Bor i ett hus byggt 1954. På 70-talet tilläggsisolerades huset så att det finns en plastfasad ovanpå en träfasad. Vi bytte fönster förra året - så huset är inte särskilt dragigt. I dag har vi en elpanna från 1981 med tillhörande varmvattenberedare. Det är vattenburen värme till radiatorerna, men de har vi inte använt så mycket eftersom vi har två luftvärmepumpar som värmer bra. MEN! Nu har pannan gått sönder, exakt vad som är trasigt vet vi inte. Varmvattnet blir inte jättevarmt och drar man på elementen så går huvudsäkringen i huset...

Vi gör i dag av med cirka 17 500 kwh per år (inklusive hushållsel). Vi vet inte hur mycket värmen och vattnet kostar av detta.

Fortum gör nu en drive i området och erbjuder påkoppling på fjärrvärmenätet för 70 000 efter rotavdrag. Pratade med en bergvärmepumpsfirma och de trodde att det skulle gå på runt 140 000 efter rotavdrag. Vad är egentligen mest ekonomiskt?

Enligt Fortums prislista kan man välja att ha årskostnad på ca 6000 kr sedan kostar det 68 öre kwh eller utan fasta kostnader 100 öre per kwh.

Vad ska man välja? Fjärrvärme eller bergvärme? Eller något helt annat?

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Den absolut mest bekymmersfria uppvärmningen får du med fjärrvärme.

Om vi gissar att ditt totala energibehov är ungefär 25 000 kWh för att ha något att utgå från så kan man räkna så här:

Bergvärme kommer behöva c:a 7000 kWh elenergi. 140 tkr, varav borrhålet kostar 60 och pumpen 80. Pumpen håller i ~15 år. Det ger dig en årskostnad på 15 tkr (exkl. ränta)

Med fjärrvärme kommer du efter c:a 25 år behöva byta värmeväxlaren till en kostnad om 35 tkr. Fjärrvärmen får du då för 24 tkr/år (exkl. räntor)

Behåll din befintliga anläggning; värmepanna 20 tkr och två luftvärmepumpar om 20 tkr. Allt behöver bytas var 15:e år.
    Detta kostar dig: 20 tkr/år (exkl räntor)

Rankat utifrån stigande kostnad; Bergvärme, befintligt system och fjärrvärme.

(Ovanstående räknat med ett elpris på 1,4 kr/kWh och en COP på 3,5 på värmepumpen)

Redigerat 14 apr 2015 21:28
    • Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 1
    Tack! I dag gör vi av med runt 17500 kWh per år. Blir uträkningen samma då? Jag antar att vi har låga kostnader pga luftvärmepumparna.

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det är svårt att veta husets energibehov utan mer uppgifter om storlek och typ av hus etc men jag räknade på att du har en hushållsel på 6000 kWh det är rätt normalt i dag, kvar blir då 11500 kWh för varmvatten och uppvärmning idag.

Man kan ju laborera med uträkningen, men om det inte är några extrema förändringar så blir rangordningen den samma.

Som du ser har jag inte lagt någon "avskrivning" av kostnaden på borrhål eller anslutningsavgiften till fjärrvärmen; detta då den är i princip likvärdig mellan alternativen så det räcker att titta på det som skiljer.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är väl så att den stora svårgissade variabeln här är hur stort värmebehov diit hus har, mexitegel gissade på 25 000 kwh.

Om du pratar med två eller tre olika bergvärmefirmor (olika fabrikat) så har de beräkningsprogram som med skaplig nogrannhet kan räkna ut behovet. Behovet då alltså räknade i "råa kwh". Sedan kan man då se att fjärrvärmen kommer att förbruka ungefär så många kwh. Bergvärme, luftvärmepump osv förbrukar mindre (årsbehovet dividerat med verkningsgaden). Prata med mer än en firma, glädjekalkyler är inte helt ovanliga.

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Det finns ju en fördel till med bergvärme/fjärrvärme, du slipper luftvärmeaggregaten. De kan ju ibland dels låta en del, dels är de ganska fula.

• Laddar…
  7. A
    Medlem Nivå 1
    Då ska jag börja till in några offerter! Det verkar vara en djungel. Det jag är nojig över är att man måste rådda med bergvärmen själv.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Det är inte så mycket att rådda med. Vi satte in det för 3 år sedan, den har bara stått och gått, och fått ner förbrukningen från 48 000 kwh till 18 000 (inkl. hushållsel). Och vi har nu varmare i huset.

Om man är speciellt intresserad så finns det iofs en del parametrar att skruva på, som kanske kunde få ned förbrukningen ytterligare något. Men jag är rätt nöjd med att spara in 30 000 kwh.

• Laddar…
  9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Samma här, vi satte in för snart 6 år sedan och det har bara tuffat på. Nu är jag gärna nere och pillar på pumpen eftersom jag tycker det är roligt - men det är ju en annan femma :)

Posta gärna fler frågor här när du kommer vidare så finns det folk som gärna hjälper till.

• Laddar…
  10. A
    Medlem Nivå 1
    Vem vet, jag kanske blir superintresserad av att fixa med bergvärmen. Är det någon som har koll på vad som är mest miljövänligt av fjärrvärme och bergvärme?

11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Det beror ju på hur energin produceras. Köper du grön el så får man väl anse att bergvärmen är miljövänlig, energin från berget är ju solvärme från början. Hur detta står sig mot Fortums fjärrvärme vet jag dock inte.

12. A
    Medlem Nivå 1
    Hur är det - får man fråga i forumet om tips på leverantörer?

13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, det får man - blir inte mycket till konsumentforum annars :)

Kolla med de stora; Nibe, Thermia, IVT. Får du inte tips om ÅF här så kolla deras hemsidor efter installatörer.

• Laddar…
  14. E
    Medlem Nivå 5
    Stockhoms fjärrvärme är miljövänligt då de gör el av bränslet och sedan kyler elproduktionen på fjärrvärmenätet. Så har du sådan fjärrvärme slår det elen lätt. De som inte har fjärrvärme behöver strömmen särskilt bra då du behöver mycket värme varför det blir en win win för miljön. För när du behöver mest värme går all elproduktion även smutsig olja.

• Laddar…