Byggahus.se

Fjärrstyrning av garageport.

1. I
    Medlem Nivå 1
    Hej har köpt ett hus med en motor som öppnar garageporten. Tyvärr så är den inte styrd med en fjärrkontroll utan den styrs med en vanlig brytare som bryter en styrströmkabel.
    Jag skulle vilja hitta ett billigt och enkelt sätt att styra en sådan brytare med en fjärrkontroll som jag kan ha i bilen.
    Någon som har en idé på hur jag ska lösa detta?

2. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
  3. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Jag glömte skriva att harald-nyborg och rusta har liknande, men med mindre fjärrkontroller.

4. I
    Medlem Nivå 1
    Jo jag funderade ppå det oxå men undrar om det funkar, det är ju bara en styr ström på kanske 5 volt som ska brytas inte hela maskinen. Den mottagaren du beskriver är ju bara till 220 volts uttag

5. C
    Medlem Nivå 5
    Använd ett relä/kontaktor tillsammans med föreslagen fjärrkontroll ?

//J

6. B
    Medlem Nivå 6
    Det går ju att plocka isär mottagaren. ta kretskortet och koppla in till 230V, lägg in styrkablarna över relät i mottagaren istället för kablarna som går till "uttaget". det går kanske t.o.m att montera att växelrelä så att du får en öppna signal när man trycker på "av/off".

Fins det ingen fjärr at köpa till denna motor?

7. M
    Medlem Nivå 4
    Har du något larm på bilen?? I sådana fall brukar många lev. tex swedgaurd ha fjärrstyrnings boxar som tillbehör då får du en liten extra knapp på sändaren till bilen som du kan öppna din port med väldigt smidigt. oftast är garageportar inmpulsstyrda dvs. dom behöver en kort signal för att starta alt. stoppa.

8. E
    Medlem · Nivå 23
    Extronic säljer en sort som heter Visonic där relädelen matas med 12 V och dom har en växlande potentialfri kontakt, dom har även flera olika handburna sändare. Det är bra grejer med hög kvalitet.

9. M
    Medlem Nivå 12
    Elfa säljer några olika också

10. B
    Medlem Nivå 6

Tele Radio

Sen har vi dessa från Tele Radio, men börjar då komma upp i något högre belopp. Men med en högre funktionalitet!

11. I
    Medlem Nivå 1
    Jag löste det på enklaste sätt ungefär som ni föreslog i början.

Jag kunde nämligen kortsluta styrkabeln och sen sätta på och av motorn med en fjärr till ström kontakten..

12. M
    Medlem Nivå 17
    Jag har smam problme, men hittar inget av de föreslagan alternativen, länkarna är döda. 5V styrspänning skall pulsas för att styra porten upp eller ner. En Nexa kit med ett relä ipluggat? Finns det sådana relä färdiga?

13. S
    Medlem Nivå 6
  14. F
    Medlem · Nivå 10
    CDVI har en version som finns för 12-24v eller 230v och har ett mått på runt 3x3cm. vill minnas att den ligger på runt 500kr