Jag har ett sådant kit hemma till min julbelysning. Funkar kanon. Fjärren ska räcka ca 100m fri sikt enligt instruktionerna jag såg någonstans. Antar det är samma teknik/prestanda till bilens fjärrkontroll.

Finns det möjligen ett eluttags-kit med ännu längre räckvidd? 200m. Vill gärna kunna slå på defa-motorvärmaren till bilen och vill undvika timer, därför jag använder bilen så ojämna tillfällen.

Jag känner till eluttag med gsm sim-korts lösningar men så viktigt är det inte att jag vill böka o betala för detta.

• Trådlöst eluttags-kit från Nexa med fjärrkontroll för styrning av flera uttag, användbart för julbelysning och motorvärmare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att många av sk smartplug kan programmeras (när de är anslutan till wifi ) med av och på med wifi och att de sedan inte behöver wifi för att starta /stoppa på vissa klockslag.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tror att många av sk smartplug kan programmeras (när de är anslutan till wifi ) med av och på med wifi och att de sedan inte behöver wifi för att starta /stoppa på vissa klockslag.
Ok, bra att veta. Dock så är mitt bilanvändande spontant så jag kommer ändå inte kunna sätta några fasta klockslag.

Nexa anger upp till 30 m räckvidd. 100 m lär bli svårt och kräver optimala förhållanden och injusterande. Osäkerheten för till och frånslag lär bli stor.

Ska du upp i dessa räckvidder med någorlunda enkla och tillgängliga grejor så får du nog ha prylar som skapar ett eget nät och länkar signalen. Ex. Z-wave eller Plejd mfl. Då hoppar signalen från enhet till enhet och räckvidden blir då längre. Lär kosta en slant för att få till denna bekvämlighet.

Och har du inte ditt nätverk kopplat dit så är nog det mest driftsäkra att dra fiber 200 meter. Det är dock dyrt. Att dra Ethernet fungerar inte då detta är mer än 100 meter.

Det billiga sättet som kan fungera om du har en draget hela vägen från huset är en powerline adapter (upp till 300 meter på samma säkring).

Eller någon form av punkt-till-punkt lösning om det är fri sikt (typ UniFi building to building bridge)

Attitudeswe
Ikeas smarplugs kan "hoppa" genom varann/en smart lampa.

Du kan ha en oanvänd på vägen till ditt långt bort ställe...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.