Byggahus.se
Jag har tidigare nexas variant som bara krävde fas och tändtråd. Denna är nu paj och jag undrar om nån annan säljer nått liknande?
433mhz

två kompletterande uppgifter efterlyses:
– vad är det för last du vill styra? dimbar glödlampa? effekt?
– önskemål/krav på sändaren? handhållen sändare? väggmonterad strömbrytare? app?

generellt skulle jag säga att livet blivit allt svårare för dimmers som inte kräver nolla i takt med att ljuskällorna har blivit strömsnåla LED-lampor – så det kan vara läge att fundera på att gå över till en modernare puck (som ofta behöver anslutning till nollan för bra resultat)

nikasp
harka harka skrev:
två kompletterande uppgifter efterlyses:
– vad är det för last du vill styra? dimbar glödlampa? effekt?
– önskemål/krav på sändaren? handhållen sändare? väggmonterad strömbrytare? app?

generellt skulle jag säga att livet blivit allt svårare för dimmers som inte kräver nolla i takt med att ljuskällorna har blivit strömsnåla LED-lampor – så det kan vara läge att fundera på att gå över till en modernare puck (som ofta behöver anslutning till nollan för bra resultat)
Har man haltv/helt fastnat för Philips Hue, väldigt trevliga lampor, så kommer det en puck till våren som inte kräver nolla. Är batteridriven och lite fusk då det egentligen är en fjärrkontroll och man kopplar förbi så armaturen är permanent spänningssatt samt kräver smart Zigbee-lampa. Har inga dubier angående funktion då de ca 15 lampor, två pluggar och två rörelesesensorer verkligen är 100%-iga till skillnad från Telldus med Z-Wave och 433MHz. Har både Telldus och Hue hemma och samma uppsättning i torpet. Kommer att köra på 100% Zigbee av nyinköp from nu.

nikasp nikasp skrev:
...lite fusk...
det är väl inte något fusk :)

däremot kan det vara lite besvärligare att byta till Hue om belysningen består av till exempel en spotlightskena eller underskåpsbelysning....

Hmm får väl försöka dra fram nolla...

Nu har jag dragit fram nolla men trots ubtygg mottagare har jag samma problem, alla mina fysiska sänder i huset måste hållas 20cm framför mottagaren för att fungera! Aldrig skett innan och jag har bytt batteri på dem men samma problem.
När jag däremot tänder och släcker via mobilen då jag har tellstick enheten är det inga problem, vafasen har hänt?!

vilka är dina fysiska sändare? är det TMT-502:
Silverfärgad TMT-502 fjärrkontroll med två batterier, display som visar klockan 15:20 och flera knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den har två batterier (nyare varianter har bara ett) – vill minnas att knappcellsbatteriet används till klocka/display och 12V-battteriet för själva sändaren

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.