Byggahus.se

Fjärrstyrd garageportsöppnare

1. T
    Medlem · Nivå 7
  2. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Den fungerar helt toppen! En superbra lösning. Har dessutom stöd för ifttt, google home m.m.

3. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
  4. T
    Medlem · Nivå 7

Jag har insett det, priset på gogogate är uppåt väggarna. Så den går bort.

Tittat på denna:

https://cdon.se/hem-tradgard/qubino...=09230be6fb9aef36dace2f75bb800862&fo_s=gplase

Är den du länkat till, Shelly, bättre/enklare lösning bortsett från priset? Har du en själv?

Jag vill kunna koppla ihop enheten med min Crawford Magic 600 motor och sedan till min Nexa Bridge (helst, går det endast med annan app så är det ok!)

Sedan vill jag kunna se om porten är öppen eller stängd, men då behövs magnetsensorer antar jag?!

5. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
  6. T
    Medlem · Nivå 7
  7. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Jag har en massa shellys, men jag har ingen garageport:)
    Porten går säkert lika bra att öppna med z-wave, om du tycker att det är stabilt och bra.
    Jag har en tellstick net men använder den bara till icke kritiska enheter som lampor tex.
    Till viktiga saker använder jag shelly, sonoff och plejd, många appar blir det tyvärr.

En z-wave magnetsensor eller en kamera är nog bäst för att hålla koll på porten.

8. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Såg att Gogogate fanns lite billigare. Men vet inte var din smärtgräns är. Men om du har någon nytta så fanns den här lite billigare:

Länk

9. T
    Medlem · Nivå 7
    Tack för tipset!

Jag lider dessvärre av det som många andra gör! 64758373 st appar för att styra det ena med det andra i hemmet!

Nexa, Luftvärmepumpen, Bergvärmen, Larmet etc etc.

Börjar bli allergisk mot detta.

Tror jag får satsa på något som har z-wave eller 433 mhz protkoll.

10. Lucky2015
    Medlem Nivå 6
    Livet är allt bra tufft ibland :) Håller också på att bli snurrig av alla appar och grejer man dragit på sig i jakten mot det smarta hemmet :)

11. C
    Medlem · Nivå 13
    Jag använder en shelly1 till min garageport, kostar 199kr på kjelles alternativt 100kr/st om du köper direkt från tillverkaren.

Funkar hur bra som helst! (y)

12. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
  13. T
    Medlem · Nivå 7
    Tack för input!

Vet du om den fungerar med nexa bridge?

14. C
    Medlem · Nivå 13
    Nej den går via wifi....

Kör Home Assistant om du vill ha något som är kompatibelt med allt!

Tyvärr finns det ingen standard för ”smarta hem” idag vilket gör att du har både zwave, zigbee, wifi, bluetooth mm att göra med. RF och nexa tillhör nog inte skaran ”smart” om du frågar mig dock.
    Så det är typ omöjligt att bara välja en standard tyvärr... :(

15. T
    Medlem · Nivå 7
    Finns ju Athom homey, den klarar ju allt. Men är väldigt buggig samt ganska krånlig vad jag förstått.

Sedan klarar inte google home av geofence och har inget astrour. Vilket är A & O för smarta hem. Så det går bort direkt.