Byggahus.se

Fjärrstart av 3-fasdammsugare

1. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 166 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Hej!
    Jag hade tänkt ordna fjärrstart av min dammsugare mha en Nexa inbyggnadspuck.
    Men när jag öppnar kopplingsboxen så finns där mer funktionalitet än jag räknade med :thinking:
    Förutom kontaktor verkar det vara någon form av mjukstart, impulsrelä, motorskydd och nollspänningsbrytare (för mig oklart vad som är vad).
    Den startar genom tryck på ”impulsbrytaren”, inringad i grönt på bilden, och stoppas med tryck på röda knappen.

Ett sätt jag tänkt vore att parallellkoppla två till brytare över start resp stoppknapparna men det kräver väl i stort sätt en helt fast installation och jag vill fortsätta att ha den mobil så skulle hellre vilja lösa det med trådlös produkt typ Nexa.

Några tankar eller förslag på hur jag kan fixa detta? :)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    25D85BF8-71F3-4F4B-8DA4-DE628EFCBAC1.jpeg
    A1CDD06E-F700-4723-9FA8-ECB9021A3478.jpeg
    747C292F-FBDF-4A0A-B21C-86FE80F9E894.jpeg

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 253 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Du ser ut att ha en automatisk Y/D-start där. Styrningen bör ändå vara enkel. Obs att manöverkretsen ser ut att vara utförd som 400 V. Det är egentligen no no för en Nexapuck...

Jag förmodar att du vill att Nexapucken ska fungera som en strömbrytare, att dammsugaren går så länge som denna strömbrytare är till, och ska stoppa när Nexapucken bryter kontakten?

Det kräver lite omkoppling enligt denna princip:
    S2 är din befintliga startknapp och S1 är stoppknappen. Båda dessa behöver bryggas över med Nexapucken. Det som minst måste göras är att koppla bort stoppknappen S1. Annars kommer inte dammsugaren att stanna när Nexa bryter. Resten (S2 och hjälpkontakten 13-14) kan vara kvar och behöver inte kopplas bort. Du kan alltså inte längre manövrera dammsugaren ifrån denna låda.

upload_2021-7-6_13-24-40.png

Det bör finnas ett schema till din dammsugare. Annars får du försöka följa manöverkretsen och hitta den punkt där Nexapucken ska kopplas in. Var bara försiktig så att du inte av misstag kopplar bort motorskyddet (95-96) i denna krets.

3. nanowire

nanowire

Hobbysnickare
    Tack så mycket för svaret. Det känns som ett stort ingrepp och inte kul att förlora de vanliga start och stoppknapparna :cry:
    Den är från 80-talet så inte lätt att få fram kopplingsschemat tror jag.

4. J
    Medlem · 7 055 inlägg
    Vad står för spolspänning för kontaktorerna, brukar stå på en lite skylt som sitter på dom.

5. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det bör inte vara några problem att följa upp manöverkretsen och hitta inkopplingspunkterna. Men vill du ha lådans funktion i behåll behövs en annan styrning med två oberoende reläer. Vet inte om det finns någon färdig produkt att köpa, eller halvfabrikat. Beror ju stort på hur du vill kunna styra, och hur vad det får kosta.

6. nanowire

nanowire

Hobbysnickare
    Har inte sett några fler typskyltar än de på bilderna ovan. Kan det vara 400 V också eller är det 230 V?

7. nanowire

nanowire

Hobbysnickare
    Jag har hittat en Nexa med ingång för tändtråd samt timer på 1 min (https://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-på-av-Nexa-MWMR-2300/p/36-7574). Det skulle kanske fungera med två sådana även om det blir en ganska lång impuls med 1 min? Då skulle två tryckbrytare på lådan kunna fungera parallellt med fjärrfunktionen? Det skulle landa på ca 500 kr vilket känns ok.

8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Timern kommer inte att hjälpa dig. Det skulle gå med två sådana Nexapuckar, en som sluter stoppknappen och en som sluter startknappen. Det går men inte riktigt optimalt då det är bistabila lägen så proceduren för att starta via Nexa blir att ge en startpuls (på/av). Glömmer du att slå av så kan inte dammsugaren stoppas via lådan. Och Nexan som styr stoppknappen måste alltid vara på (sluten), utom när du ska stoppa. Glömmer du att sluta den igen efteråt går det inte att starta...

Om manöverkretsen jobbar med 400 V så krävs det mellanreläer. Där skulle man i och för sig kunna få till en lösning med ett NC- och ett NO-relä som blir lite bättre då vilotillståndet gör att dammsugaren går att manövrera via lådan.

Plejds kronrelä REL-02 har två kanaler. Kanske går den att programmera för att ge en puls? Men behöver även den externa reläer.

• Laddar…
  9. nanowire

nanowire

Hobbysnickare
    Just ja, stopp kräver NC. Plejden ser ju fin ut men känns opraktiskt med appstyrning.
    Nu lutar det ändå åt att dra ut kabel till en extern manöverbox med en NC- och en NO-knapp för stopp/start, kan nog inte hjälpas ett mobiliteten går förlorad. Men det går kanske att ha en någon typ av snabbkontakt för att på ett säkert sätt kunna koppla loss den externa manöverboxen ibland?

10. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 446 inlägg

GK100

Medlem
    Du kan enkelt om du vill sätta en liten omkopplare i boxen där du väljer att använda puck eller originalkopplingen. Det bör räcka med enpolig växlande funkttion på en sån brytare. Kolla hur det ser ut vid motorskyddet/bimetallen där stoppknappen påverkar. En bra punkt bör vara där kontakt 95-96 sitter. Original anslutet till 95 flyttas mot ena växlande och puckens utgång till andra och gemensamma till 95.

Bara som sagt se upp med manöverspänningen det är enda fällan som bestämmer hur ska göras.

11. nanowire

nanowire

Hobbysnickare
    Det låter som en bra ide. Jag borde väl kunna mäta upp manöverspänningen över start och stop och se om det är 230 eller 400 V?

• Laddar…
  12. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja, om du mäter över startknappen.

Problemet med en kontakt är att när du drar ut den så vill du att stoppknappen ska vara sluten.

GK100 lösning med strömbrytare bygger på att Nexapucken (eller annan brytare) ersätter både start och stopp. Dammsugaren startar när du aktiverar pucken och stannar när du stänger av. Det gör att manöverlådan inte fungerar utan att vippa tillbaka strömbrytaren på lådan, men det är ju en enkel o billig lösning.

Så med den lösningen kan du använda vilken tvåpolig kontakt som helst som tål 230 V.
    Om det nu inte är 400 V.

• Laddar…
  13. nanowire

nanowire

Hobbysnickare
    Mätte precis och det ligger 400 V över startknappen. Känns lite som jag är tillbaka på ruta ett igen, eller snarare minus ett för då är det väl inte bara att dra ut separat tändtråd heller och enkel Nexa-lösning går bort :thinking::sweat:
    Till saken hör att jag har begränsad användning av dammsugaren om jag inte kan ha den utanför verkstaden men starta den inomhus. Antar att jag skulle kunna ta bort hela startboxen och sätta den inne och låta den styra ett trefasuttag ute och sedan dra en skarvkabel till handske direkt på maskinen. Men det känns heller inte så bra att ha maskinen naken utan elektroniken.

Edit: Ser att 7-ledad gummikabel (för att kunna både Y och D-mata motorn) är rätt dyrt plus att det då inte då går att gå via vanlig CEE-handske varvid installationen blir fast så den lösningen verkar inte heller fungera.

Redigerat 7 jul 13:49
  14. nanowire

nanowire

Hobbysnickare
    Känns som startknappens 400 V ställer till det, vanliga kontaktorer (tex en 2-polig med en NC och en NO jag tittat på) är bara specade för 230 V (Ue) så det vore väl direkt olämpligt att använda?
    Annars tänker jag att två sådana i princip kunde betjäna start (NO över 17-18 i min första bild) respektive stopp (NC över 95-96) och i sin tur styras av två Nexa med timer som jag länkade tidigare (slår ifrån 1 min efter tillslag så en slipper trycka off på fjärren)?

En annan variant är en rent mekanisk lösning med snören/vajrar och fjäderbelastade vippor som trycker in knapparna när en rycker i snöret :crysmile:

15. J
    Medlem · 7 055 inlägg
    Det går inte att trassla till det för mycket, det finns gått om plats i skåpet att lägga in lite mer elektronik, en puck som programmeras för impuls, start med 230V och ett följande arbetsströmrelä NO som är paralellt med startknappen. lika med stoppknappen där arbetsrelät NC kopplas i serie med 95 eller 96 på motorskyddet och en puck för impuls.. Vid tryck för start så drar kontaktorn och håller sig självt över motorskyddet som bryts vid stopp och dammsugaren stannar. Lite utanför boken med att ha relän lösa i skåpet, men fungerar i ditt läge.

Edit det är ingen månresa som ska göras och enklare kan det inte bli

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.