Byggahus.se

Fjärrövervaka stugan

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Via datorer, mobiler och larmtjänster kan du ha full koll på fritidshuset var du än befinner dig. Börja med att fundera över dina ?husbehov? och förhör dig om att tekniken verkligen fungerar innan du skaffar prylarna.

Du kan läsa artikeln här: Fjärrövervaka stugan

2. E
    Anonym
    Skrivet av: jenny

En leverantör som du missat i dina listor, som vi använt, är minstuga.se (DEFA). Fungerar utmärkt!

3. E
    Anonym
    Skrivet av: Kalarne

Det här är ett område där det ständigt händer saker.
    Jag har just monterat in en 4G router (100kr/månad med Telia då jag har bredband hemma). Då fick jag bredband i fritidshuset. Sedan har jag kompletterat med en TellstickNet för en knapp tusenlapp. Vips kan jag fjärrstyra och övervaka huset utan att ha någon dator på plats. Jag har sedan skaffat ett antal temperatursensorer för 100 kr styck på Teknikmagasinet och lite switchar.
    Nu jag möjlighet att ha koll på huset från min Iphone och slå på extra värme i sovrummen innan man kommer. Har som grädde på moset, för 150kr ordnat så att golvvärmen i badrummet kan slås på i god tid innan vi är på plats.
    Problemet är kanske att det snurrar för snabbt och att det hela tiden finns bättre grejer. Den Ontech utrustning som man kommunicerar med vi sms känns omodern när man har bredband.

4. E
    Anonym
    Skrivet av: Daniel

Vore superintressant att höra mer om din lösning, vad det är för sensorer och switchar du använder, hur du löste det med golvvärmen, problem och möjligheter mm. Använder själv Ontech men funderar på att installera 4G router för att få möjlighet till bättre övervakning.

5. E
    Anonym
    Skrivet av: Johan

Glöm inte att du nu även kan styra dörrlåset vilket kan va bra om du skulle behöva släppa in nån granne som ska hjälpa till.

6. E
    Anonym
    Skrivet av: Ada

logger2020 Tror inte det finns något bättre på markanden. Kräver dock viss tankeverksamhet

7. I
    Anonym
    Hej!
    Läste artikeln med fjärrövervakning av fritidshus och inser precis som skrivs att det hänt en hel del med det tekniska.
    Har du ngn aning om när vi i Sverige fick möjlighet att styra på och av elen till t.ex fritidshuset element via ett samtal från fasta telenätet?

Tänker på denna delen i artikeln:
    "Fjärrstyrning är egentligen*ingen nyhet, men det har mest varit en angelägenhet för teknikkunniga. Redan före mobiltelefonernas tid kunde man installera en fjärrstyrningsmodul till ett fast telefonjack i stugan och sedan kommunicera via en tonvalstelefon på distans. Det gav till exempel möjlighet att styra elvärmen och slå på och av elektriska apparater."

8. D
    Medlem Nivå 6
    Har skummat igenom artikeln, intressant men har i dagsläget inte extra boende men varit sugen på det och funderat på liknande lösningar för att hålla koll.

Men funderar lite på säkerheten. Kommer inte ihåg vart men läste om någon som gjorde test med en vanlig trådlös övervakningskamera där de hade kollat om någon kollade på den. Det var lösenord på den men om jag inte mins fel så var det 40 unika ip som tog sig förbi det och kollade per dag.

Sedan kollar nån gång på Kardaschians (ursäkta stavningen) om jag inte mins fel så var modern upprörd för att hon hade kamera för att kunna kolla garderoben och någon hade hackat och utpressade de.

Vist är nog lite skillnad på folks intresse att ta sig in och kolla hos en kändisar än hos vanliga personer men finns nog en del som har det intresset och det finns ju även idioter som gör sat tyg. Inte kollat eller insatt hur säkert det är men hade gärna sett lite mer info om säkerheten.

9. Pungpinan
    Medlem Nivå 2
  10. A
    Medlem Nivå 2
    Kalarne, jag har också en tellstick som jag kör hemma och en Telia 4G mobil router som jag använder när jag inte är hemma! Jag skulle vilja använda detta i sommarstugan men jag kan inte koppla telsticken till 4G routern för det krävs ju en kabel och det finns inga kontakter i routern!? Hur har du gjort med det?