Byggahus.se

Fjäder på inbyggd Cylinda-diskmaskin ej ställbar

1. kimf
    Medlem · Västkusten · 293 inlägg

kimf

Medlem
    Hej,
    Köpte en Cylinda DM 3038 Fi för ganska exakt ett år sedan, på rekommendation från en säljare i en seriös vitvarubutik. Men antingen har jag gett intryck av att vara snål och blivit rekommenderad en snikvariant, eller så har jag stött på fel säljare.

Nu när vi satt på snickerier på luckan så fjädrar luckan tillbaka på tok för dåligt. Om man öppnar luckan och släpper den halvvägs igenom öppningen, faller den ner med en kraftig duns, finnes smalben i vägen genererar lucköppningen mycket otrevliga kraftuttryck.

Men nu, efter många vändor, visar det sig att fjädern INTE är ställbar, den går heller inte byta till en ny styvare fjäder (finns bara en originalfjäder i reservdelssortimentet).

I morse hade jag en reparatör på besök, eftersom supporten läser innantill i manualen, vilket jag är fullt kapabel till att göra själv.
    Reparatören, som förvisso var väldigt ung, bara skakade på huvudet och sa att "detta var fan den dummaste konstruktionen jag sett".

Så vad är slutsatsen, antingen får jag modda fjädern själv, om jag inte kan hitta en tredjepartsfjäder som både passar och råkar ha rätt styvhet. Eller (vilket det lutar mot) åka in till säljaren och tala om för honom att det nu är läge att sälja en fin diskmaskin till det bästa priset han någonsin gjort. Vi har köpt vitvaror från dem för norr om 80 000kr senaste 12 månaderna, så får väl hoppas han tror vi är en bra kund, men det är vi såklart inte, eftersom vi förutom ny diskmaskin inte lär köpa något nytt på länge.

Ingen egentlig fråga, ville bara skriva av mig lite :mad:

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 888 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Usch vad trist!
    Jag hade ett liknande problem med vår nya Cylinda DM 310 när vi fick den år 2010.
    Visserligen utan trälucka, men luckan balanserade inte riktigt.
    Lyckades dock fixa detta genom att skruva lite vid fjäderinfästnigen, minns inte riktigt hur.

Men i bruksanvisningen står det
    "D. Maskiner med trälucka
    Det finns starkare luckfjädrar att köpa till maskiner
    med påmonterad trälucka.
    Fjädrarna finns för olika vikter och storlekar på träluckan.
    Du köper luckfjädrarna där du köpt din diskmaskin."

3. kimf

kimf

Medlem
    Yes, tror att säljaren i god tro tode att det bara var att byta fjädern om det behövdes, han sa att det brukar vara så på cylindamaskinerna. Men icke på denna.
    Till säljarens försvar, visste vi inte ens vad för kök vi skulle ha när vi köpte maskinen, men oavsätt, så trode man att en inbyggnadsmaskin ska klara en helt vanlig ikealucka. 8Kg väger luckan, inget special alls.
    Ingen aning hur det skulle gått med en riktig trälucka istället för en MDF från Ikea.

Åker på en service avgift från Cylinda på 1400 spänn, "efter som det inte var något fel på maskinen".
    6000 spänn gav jag för den, så inget "extra extra", men heller inte billigaste skiten liksom.

Trött blir man

4. electroluxaren
    Medlem · - · 10 644 inlägg
    Deta är en turkisk maskin
    Riktiga cylindor kostar inte under 8.000.-
    FI 10' kr

5. kimf

kimf

Medlem
    Yep, har förstått detta, spolarmar etc är i plats, vilket jag förstått är "turkietmaskiner". Min säljare hävdar fortfarande att det går att byta fjädern, han får någon dag på sig att kolla upp detta och återkomma. Går det får den duga så länge den håller. Går det inte så får han som sagt sälja en ny riktig maskin till sjukt bra pris till mig ;).

Förstår nu även att "jag vill ha en BRA och prisvärd maskin" och tolkas olika, ganska dumt sätt att uttrycka sig som kund såhär i efterhand.

När jag säger prisvärd, tycker jag en maskin som fungerar riktigt bra i 20 år, och kostar 15 lax, är mer prisvärd än en maskin som krånglar och håller 5 år när man har otur och 10 år om man har tur som kostar 6500kr.
    Men rätt självklart att det lika gärna kan uppfattas som "den näst billigaste" också, nu såhär i efterhand.

@electroluxaren, du som onekligen har koll på vitvarorna (har fått väldigt bra svar av dig förr).
    Var ska man lägga sig prismässigt för att få en bra maskin som håller länge, men ändå inte är så intresserad av massa extra lull lull, som riskerar att gå sönder. Märke?

T ex när jag köpte kyl frys, tog jag siemensskåp för ca 12kkr/st utan ismaskiner och kylt vatten, i samma anda, med hopp om 15-20 års liv från dessa maskiner.

Redigerat 31 aug 2017 10:27
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.