Byggahus.se

Fixera rör genom vägg

1. O
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Vi ska använda blandare med 160 mm c/c men när jag mäter så är det 165-170 mm på dom (bad & dusch).
    Efter samråd med rörmockarn så var det tydligen mycket noga med detta mått så är det lättaste är väll att fixa till hålen så dom blir avlånga men hur fixerar jag rören bäst i hålet innan jag fuktspärrar? Finns det något som håller?

Väggarna består av gips med OSB-skivor under, ingen yttervägg och godkänt av försäkringbolaget då det var 2,5 år sedan jag skruvade dit skivorna.

/Ola

2. S
    Medlem Nivå 6
    Vilken typ av rör har du tänkt dig, PEX eller Cu.

Till PEX Rör i rör finns vinklar med tillhörande fixtur för cc 160 och tätningsdelaljer för anslutning till tätskicktet.
    Wirsbo/Upnor har och jag tror även att Roth har motsvarande.

Kolla http://www.rinkabyror.se resp. http://www.sigro.se.

Jag lyckades mura in två Cu 12 med cc 160 genom att tillverka en mall i tträ som jag fixerade rören med innan inmurningen. Rören tätades med maschetter med anvslutning till tätskikt. En massa jobb med passningen. Färdiga fixturer verkar inte finnas.

Rörmokaren bör kunna allt om detta och han/hon har rätt i att det är mycket viktigt att det blir rätt. Toleransen för att med fixerade rör montera ett blandarfäste är ca +- 0,5 mm.

3. A
    Medlem · Nivå 7
    165-170mm låter som att du mäter fel. Europa std är 150 och SS är 160 (som sverige inte skulle vara med i EU, eller?). Vilket fabrika är det?

4. O
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Ojdå ett litet missförstånd.
    Det är avståndet mellan kopparrören som sticker ut genom väggen som är c/c 165-170 beroende på slarv när skivorna monterades.
    Min fråga är hur jag fixerar dom bäst i skivorna om jag bearbetar upp hålet så det blir c/c 160 mm.
    Jag vill ju få det rätt och stadigt innan jag börjar med fuktspärr mm.

/Ola

5. A
    Medlem · Nivå 7
    Rören måste vara fast fixerad innan fuktspärr etc. Det räcker inte inte med lite husfix om det är en skivvägg vi pratar om. Jag skulle nog jaga någon typ av fixtur som har 160mm och sedan försöka "vända" på fixturen och få fast det hela stabilt innan du spacklar igen det hela.

Alla ideér är bra utom de dåliga....

6. O
    Medlem Nivå 3
    Jo det blir nog till att skära bort gipsen runt rören som en fyrkant (200 x 60 mm) sedan ta bort så mycket på OSB-skivan så rören hamnar c/c 160. Borde det inte funka med någon jigg kanske i 6 mm masonit som limmas och skruvas fast och sedan 6 mm gips på det vad tror ni om det?

Finns det något godkänt spackel för att snygga till det med som får sitta under fuktspärren?

/Ola

7. O
    Medlem Nivå 3
  8. ACME
    Medlem Nivå 12
    Vilket fint pussel... 6 mm gips funkar väl bra på det där.
    Du är väl medveten om att det inte är godkänt med OSB i badrumsvägen?

9. O
    Medlem Nivå 3
    Tack ACME.
    Som sagt så var det 2,5 år sedan skivorna kom dit och jag har fått det godkänt av försäkringsbolaget.

/Ola

10. ACME
    Medlem Nivå 12
    Ah! Jag läste slarvigt...sorry!

11. perra i skogen
    Medlem Nivå 5
    Får man kapa bort skyddshöjet på prisol-rören innanför väggen?????? Ska inte den sluta utanför väggen, så man kan se om det blir ett ev läkage på röret??????

12. phl
    Medlem · Nivå 14
    I monteringsanvisningen till det FMM blandarfäste jag satte i mitt badrum så skulle skyddshöljet på prisolen ligga i liv med det färdiga ytskiktet.

13. O
    Medlem Nivå 3
    Hej.
    Jag har 2 st olika rör (dusch samt badkar) det ena med skyddsslang monterad och en utan.
    Där av 2 olika jiggar......
    Kan inte förklara varför den saknas på den ena.

/Ola