Byggahus.se

Fixera kopparrör i våtrum

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hejsan!
    Jag har en duschblandare som skall bort för att jag skall fixa tätskikt och kakel i badrummet. Svårt att hitta beskrivningar för hur jag skall göra med kopparrören som kommer ut genom väggskivan. På anvisningen för tätskiktet står det att jag skall "kontakta rörleverantören" för info om fixeringen av rören.
    Rören är 12 mm koppar längre in klädd med vit plast. Hålen för rören i väggskivan är ca 25 mm. så det glappar rejält. Skulle vilja fixera med nån bussning som jag limmar på rör och vägg, eller kanske använda något bra glasfiberspackel el. dyl. Men det borde ju finnas nån anvisning eller bra standardlösning på problemet. Jag hoppas och tror att jag har rör till godo så det räcker fast väggen bygger ut lite, har ca 13 mm extra. Men om jag inte får bort kopplingen/klämringen så blir det väl att kapa rören och då blir den nog för korta. Finns det någon bra metot att få bort en koppling med klämring? Finns det nån lösning om rören blir för korta, eller blir det att öppna väggen?? Men viktigast, hur fixerar jag rören utan att öppna väggen.