Byggahus.se

Fixar man själv plattan vid köp av Modulent?

1. C
    Medlem Nivå 4
    Kostnaden för markplattan ingår inte i huspriset på Modulent, men kan de ordna med den eller får man anlita en annan entreprenör för detta ändamål? Kan man då fritt välja torpargrund eller platta?
    Vad ska man räkna med i ca kvm pris för platta på marken?

2. sandhall
    Medlem Nivå 9

Re: Fixar man själv plattan vid köp av Modulent?

Modulenthus bygger inte på platta mig veterligen. Bara på torpargrund.

3. Robert_Maria
    Medlem Nivå 10

Konsulten har rätt, de bygger på torpar- eller krypgrund.

4. R
    Medlem Nivå 1

Hej!
    Ytterligare en gång denna missuppfattning med platta alt. torpargrund.
    Sk. Volymhus KAN inte byggas på platta.
    Ex. på volymhustillverkare: Modulenthus,Hjältevadshus,Smartstart,Älvsbyhus samt
    Smålandsvillan
    Vissa av ovanstående företag gör fåfängda försök att kalla torpargrunden för någonting annat pga av alla problem med torpargrunderna på senare år.
    Det är och förblir trots allt en torpargrund.
    Volymhus betyder att man bygger en "låda" på en fabrik och lyfter den på plats med en kran. För att lyfta en låda behövs en botten. I det här fallet ett sk. träbjälklag. Pga av detta byggsett går det EJ att bygga på platta.

5. C
    Medlem Nivå 4

Ok, tack. Då får frågan bli: Fixar man själv torpargrunden eller står de för entreprenör osv för detta ändamål?

6. W
    Medlem Nivå 1
    Jag tror att du kan anlita en egen grundläggare som gör grunden efter anvisningar från Modulent. Annars är det bäst att anlita den entreprenören som Modulent använder, dom har ju massor av erfarenhet av att bygga grund till Modulents kåkar. Så gjorde vi och det var inget besvär alls att ha en egen entreprenad för grunden. Modulent skötte kontakten med grundläggaren så vi behövde inte lägga oss i överhuvudtaget. Vi bygger ett Modulent Viken i Vallåkra utanför Helsingborg och har slutbesiktning om tre veckor!! Lycka till med husplanerna!!

7. ejbyggproffs
    Medlem Nivå 1
    Sök i forumet för att skaffa dig en uppfattning om vad torpar/kryp -grund är och vad riskerna är med dom.
    Värdera sen detta mot platta på mark med dagens byggsätt och bestäm därefter är mitt råd.

(och nej, jag är ingen förespråkare för just platta men vill upplysa om den info som finns här på forumet om de olika alternativen)