Byggahus.se

Fixa vägg efter rivning av kakel

1. E
    Medlem · Östergötland · 7 inlägg

__Erik__

Medlem
    Jag har börjat riva gammalt kakel i köket. Väggen är av lättbetong och den har följt med på vissa ställen trots att jag har varit försiktigt. Samtidigt finns ganska mycket kakelfix kvar (som sitter mycket hårdare än själva betongen.

Hur gör jag bäst för att få en slät yta? Jag vill ha målad vägg och där vi har spis och diskho blir det en glasskiva.

Renoveringsgips verkar vara det enklaste, men det är inte så snyggt på kortsidan där väggen fortsätter. Blir en kant om jag inte lägger gips på hela väggen.

Skulle gipsputs kunna funka? Hur behöver jag i så fall förbehandla lättbetongen? Kan kakelfixen vara kvar eller måste allt bort? Behövs en primer?

Eller ska man bredspackla?

2. L
    Medlem · Stockholm · 226 inlägg

logic

Medlem
    En slipmaskin med grovkornigt papper borde göra susen. Det kommer att damma som sjutton. Alternativt något föremål liknande spackelspade fast med något tjockare blad, då borde du kunna skära/hacka bort ytan vilket blir betydligt mindre dammigt.

Lycka till!

3. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 482 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
  4. E
    Medlem · Östergötland · 7 inlägg

__Erik__

Medlem
    Bra tips! Jag kommer nog försöka skrapa bort det för hand först för att slippa för mycket damm, men med fräs går det säkert jättefort.

Hur svårt är det att lägga på gipsputs? Någon som har tips för det? Ska förvattna lättbetongväggen, klarar man sig utan skenor på en sådan liten yta? Svårt att få jämt?

Eller är gipsskivor att föredra?

5. L
    Medlem · Stockholm · 226 inlägg

logic

Medlem
    Renoveringsgips 6mm är det snabbaste sättet att få en rak yta. Gipsputs kan du spackla på med bred spackelspade.

Kakel är annars ganska förlåtande mot underlaget så om det inte är katastrofdjupa gropar så borde du kunna kakla direkt på underlaget, möjligtvis fylla igen de värsta groparna med exempelvis gips.

Lycka till!

6. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 482 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Det dammar inte något nämnvärt med en ansluten dammsugare men går jäkligt enkelt och snabbt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.