Någon som har tips på hur jag kan fixa till ytan på såna här gamla ihåliga innedörrar (Ji-Te).
Det är allehandla repor, hål, och mög på de:)

Tvätta såklart (?). Slipa? Går det slipa?? Får väl testa slipa i ngt hörn...
Olja? Lacka? Det känns som att den varken är oljad eller lackad liksom. Känns neutral. Någon sorts "svag" lack vora kanske najs (?).

Well, tips?

En gammal ihålig innedörr med repor och slitage, Ji-Te märke, med vitt dörrhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P peroande skrev:
Det är en gabon-dörr. Finns flera trådar om renovering av sådana, t ex [länk]
Gabon alltså! Stort tack

Hej,
Vi håller just nu på med projektet att fräscha upp Gabon-dörrarna i huset. Vi har som sagt just börjat men färdigställt 1 dörr. Vi har slipat flera gånger sedan lackat med polyuretanlack, 3 lager på alla sidor. Vi är väldigt nöjda med resultatet. Renoverad Gabon-dörr med ny polyuretanlack, visar glansig yta och dörrhandtag.
Skapa konto
Person applicerar polyuretanlack med pensel på en träyta av en Gabon-dörr för att fräscha upp den.
Skapa konto
Slipad och med polyuretanlack behandlad Gabon-dörr, torkar utomhus på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Det ser inte dumt ut @Annmarka ! :)
Slipat med ngn sorts maskin, eller för hand? Och bara ytligt, eller fick ni bort lite djupare jack också?

P pirx skrev:
Slipat med ngn sorts maskin, eller för hand? Och bara ytligt, eller fick ni bort lite djupare jack också?
P pirx skrev:
Hej, Tack Vi har använt en slipmaskin (för hand hade vi aldrig klarat det) Vi har gjort klart två dörrar som har blivit bra. Den ena var solblekt och märke efter gammalt klistermärke.

Nu håller vi på med den tredje och där är skruvhål efter tidigare beslag och de hålen har vi spacklat men de syns ändå men helheten ok. Djupare jack har vi inte på våra dörrar så vet faktiskt inte men de skulle ju isåfall kunna spacklas. Har du dörrprojekt på gång?

• Gilla
pirx
  • Laddar…
A Annmarka skrev:
... Vi har använt en slipmaskin (för hand hade vi aldrig klarat det) ... Har du dörrprojekt på gång?
Ja jo jag ska försöka fixa till 2-3 dörrar, får se om jag ger upp efter en:)
Antar att jag lika gärna får skaffa slipmaskiner direkt nu så jag inte har frånvaron av de som ursäkt för att inte börja:)

• Gilla
Annmarka
  • Laddar…
Lycka till och kul om du vill visa bilder på ditt dörrprojekt!

A Annmarka skrev:
Lycka till och kul om du vill visa bilder på ditt dörrprojekt!
Fast det blir mycket jobbigare om det ska vara 2-komponents-lack :)
Jag bor i lägenhet, och det finns iofs ett målar-rum i huset, men det gillas alltså inte att hålla på med såna där grejer där...

Kanske testar med denna, får se efter att jag provlackat en planka eller så och kollat hur bra den verkar hålla.
https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/travard/batlack-uretanalkyd-2000022672

Eller ni tänkte så att en 2-komponents kommer hålla mycket bättre mot jack/repor osv?

Och @Annmarka använde ni först ett grövre papper (kanske kornighet 60) och sedan avslutade med 120 eller så? Så borde man göra antar jag? (dum fråga kanske) :)

P pirx skrev:
Och @Annmarka använde ni först ett grövre papper (kanske kornighet 60) och sedan avslutade med 120 eller så? Så borde man göra antar jag? (dum fråga kanske) :)
Vi provade oss fram och gjorde så som du skriver och använde tre olika och avslutade med fint slippapper. Tror att man får prova sig fram och se hur mycket faneret tål. När man väl har tagit ner dörren så blir det tydligt hur tjock/tunn faneren. Visar bild på den lack vi använde som vi tyckte var bra och väldigt svag lukt också vilket är bra när man lackar dörrarna inomhus.

Vattenbaserad polyuretanlack i burk som används för lackning av dörrar inomhus, med svag lukt.
Skapa konto

• Gilla
pirx
  • Laddar…
Aha, vattenbaserad och inte 2-komponents som jag trodde, tack för tipset! Den kan jag säkert använda i målarrummet.

Jag ska köpa en liten burk idag och testa och jämföra med biltemas lack jag länkade ovan:)

Men oavsett så inser jag ju att dörrarna nog ser bättre ut med sån "sidenmatt 20" och inte helblank (jag tror den från biltema jag har hemma är ganska blank).

Tack för att du klippte in bilden!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.