Byggahus.se
Totte_S
Händige herrn hade ingen koll på hur man spacklar gips i tak, så det där med remsor var aldrig aktuellt. Nu är det dags att åtgärda synden efter 13 år...

Jag har alltså ett tak med gipsskarvar både fasade långsidor och kortsidor som är hjälpligt fasade. Däremot är som sagt allt slarvigt spacklat ett par tre gånger och därefter slarvigt slipat, och sedan målat.
De flesta skarvarna är idag spruckna av någon konstig anledning.

Instruktioner för hur man spacklar tar sällan upp hur man gör rätt av fel, så jag har läst ett antal trådar och tror mig ha en plan, men tänker jag rätt, finns det bättre alternativ?
Om jag skulle tvingas lägga en remsa i princip rätt på en gipsskiva pga att jag spacklat upp hela fasen, och inte slipar ner den, hur brett behöver jag då spackla för att få ett accceptabelt resultat?

Min plan:
Slipa ner så gott det går i skarvarna (misstänker att det inte blir så mycket slipat innan)
Skaffa pappremsor
Limma fast pappremsor med tapetklister (vävlim?)
låt torka
Limma över remsorna en gång till
Spackla (rullspackel?)
Slipa
Måla

Jag är tämligen lat, och nöjer mig med sprickfritt och hyggligt jämnt, behöver inte perfektion. Åsikter mottages tacksamt. :cool:

Slipa ner så gott det går i skarvarna Rätt drygt att slipa genom färg.
Skaffa pappremsor
Limma fast pappremsor med tapetklister (vävlim?) Vävlim, inte tapetklister.
låt torka
Limma över remsorna en gång till Behövs ej.
Spackla (rullspackel?) Behövs minst ett par svängar och spackla brett så syns det mindre.
Slipa
MålaMåla med en helmatt reflexfri färg typ Alcro RF.

• Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Jag är på gång att åtgärda samma fel i vårt hus
som tur är är det endast i ett rum i huset
ca 15m2.
Jag har tänkt slipa ner skarvarna med maskin ( Rotex150) så gott det går och sedan limma pappersremsor med Våtrumslim för att ska slippa att limmet lossnar av spacklet.
Sen spackla o måla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.