Byggahus.se

Fixa skador på möbel

1. Stefflo
    Husägare · Västmanland · 626 inlägg

Stefflo

Husägare
    Köpt ett matsalsbord rustik stil men då bordet är begagnat så ingick lite skador.

Någon som har tips på hur man fixar dessa skador.

Bordsben är hundbitet och behöver spacklas, fyllas, fixas men frågan är vad som är bäst att använda? Är det spackel och sen försöka måla i rätt färg hur man nu får till det eller är det vax som är det bästa?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    9D708988-6704-4305-BA49-C8A9E6E68CF6.jpeg

Nötmärken på stolarna och fler ställen, vad är bäst att använda, pennor, kritor eller något annat bra förslag?

ACB7E4E8-1C80-4923-8494-533A982F30E5.jpeg

Har vi någon duktig möbelsnickare här som kan komma med några tips och idéer?

2. H
    Medlem · Österbotten · 8 112 inlägg

heimlaga

Medlem
    Benet reparerar man genom att hyvla plana anliggningsytor och limma dit träbitar av samma träslag med liknande ådring och sedan skulptera dem till rätt form. Mycket arbete för liten vinning men det är enda sättet.

Nötmärkena kan jag inte svara på för jag är dålig på ytbehandling.

3. Stefflo

Stefflo

Husägare

Tack för tipset men som du säger så låter det väldigt bökigt och kräver en hel del jobb men säkert rätt sätt att göra.

4. Stefflo

Stefflo

Husägare
    Frågan nu är ju bara hur man lyckas blanda fram rätt färg för att fixa alla små nötmärken. Någon här på forumet borde ha kunskap om detta tycker jag?

5. B
    Medlem · 36 inlägg

Bröstmjölk

Medlem
    Slipa skadorna för att undvika stickor och sedan bets och lack för att dölja skadorna.

Skadorna på stolarna skulle jag nog bara fixa med nån färgpenna tills man känner för att slipa ner dom helt för att betsa och lacka dom.

6. Stefflo

Stefflo

Husägare
    Något bra förslag annars på hur man får till rätt färg? Har tittat lite på pennor och det kanske är enklast bara man hittar rätta färgen och sen drar på lite klarlack på.
    Att slipa ner stolarna är inte ett alternativ då det är för mycket jobb. Mycke utsirat och fördjupningar. Kommer ta ett år per stol minst och jag har åtta av dem

111E5F58-28C4-45B6-BD04-70830A461E70.jpeg

7. Stefflo

Stefflo

Husägare
    Någon som provat möbelpennor och vax, hur bra är de egentligen då det tycks vara rätt smidiga.
    Någon som vet om man kan blanda pennorna för att få rätt nyans?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.